Wiele rodzajów warzyw ułożonych na blacie oraz misce

Coraz więcej osób ogranicza mięso w swojej diecie, a dieta roślinna w ostatnim czasie zyskuje na popularności. Trend ten nie jest bezzasadny, przybywa dowodów naukowych świadczących o tym, że ograniczenie konsumpcji mięsa sprzyja zachowaniu dobrego stanu zdrowia, wiąże się także ze zmniejszeniem ryzyka zachorowania na większość chorób cywilizacyjnych. Wybór tego modelu odżywiania nie pozostaje również obojętny dla środowiska naturalnego i klimatu. Poznaj najważniejsze fakty na na temat diety roślinnej.

Czym jest dieta roślinna?

Weganizm to temat, budzący emocje nie tylko wśród osób, chcących się zdrowo odżywiać, lecz także tych, zwracających szczególną uwagę na otaczające nas środowisko. Dieta roślinna to ważna część weganizmu jako stylu i filozofii życia, jest to również wybór w trosce o własne zdrowie i samopoczucie. Taki sposób żywienia w większości składa się z pokarmów roślinnych które są nisko przetworzone. Jest niskotłuszczowa, bogata w błonnik, a właściwie zbilansowana jest zdrowa i spełnia zapotrzebowania żywieniowe człowieka na każdym etapie życia.

Weganizm a wegetarianizm

Weganizm to wykluczenie z pożywienia mięsa zwierząt, nabiału, jajek oraz składników pochodzenia zwierzęcego. Weganie nie spożywają również miodu, serwatki oraz żelatyny. Jest to sposób odżywiania się tylko i wyłącznie produktami pochodzenia roślinnego takimi jak owoce, warzywa, grzyby i produkty zbożowe czyli makaron, ryż, kasze.

Dieta wegetariańska nie jest aż tak restrykcyjna i wymagająca jak weganizm. Dieta ta również wyklucza mięso i wiąże się z unikaniem niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego takimi jak np. żelatyna, ale w przeciwieństwie do weganizmu dopuszcza spożywanie jajek i mleka.

Co jeść na diecie roślinnej?

Biała miska na drewnianym blacie z sałatką z warzyw

Dieta roślinna wolna od produktów pochodzenia zwierzęcego, wbrew pozorom jest niezwykle różnorodna. Dobrze zbilansowana oparta na naturalnych produktach roślinnych zdecydowanie promuje zdrowe odżywianie. Taka dieta zawiera:

  • Warzywa i owoce takie jak pomidory, kapusta, buraki, dynia, czosnek, oliwki, brokuły, jabłka, nektarynki, jagody, banany, melony czy pomarańcze.
  • Rośliny strączkowe takie jak soczewica, ciecierzyca, groch, fasola, soja i łubin są bogatymi.
  • Produkty pełnoziarniste i zboża, takie jak owies, żyto, orkisz, pszenica, jęczmień, proso i ryż, a także zboża, które są zaliczane do superfoods, czyli: komosa ryżowa, amarantus i kasza gryczana.
  • Orzechy i nasiona takie jak siemię lniane, orzechy włoskie, nasiona konopii,
  • Wegańskie alternatywy dla mięsa takie jak tofu, produkty na bazie boczniaków.

Czego nie jeść na diecie roślinnej?

Na diecie roślinnej zdecydowanie unikaj jedzenia mięsa i produktów odzwierzęcych należą do nich takie produkty jak :

  • mięso wieprzowe
  • mięso wołowe
  • gęsina i mięso z kaczki
  • konina, jagnięcina i inne rodzaje mięsa szynka, kiełbasy, pasztety i konserwy mięsne
  • smalec i łój
  • ryby, jajka, mleko i jego przetwory

Czy dieta roślinna jest zdrowa?

Biały talrez z kanapkami z awokado

Dieta roślinna ma zarówno plusy jak i minusy. Do jej zalet zalicza się:

  • pomoc w detoksie organizmu z nagromadzonych przez lata toksyn i doskonale wpływa na jego regenerację od wewnątrz.
  • Jest wskazana dla osób, które mają problem z otyłością
  • Dodatkowo ogranicza możliwość wystąpienia nadciśnienia, chorób układu krążenia, a także cukrzycy typu II, chorób nowotworowych, kamicy żółciowej.
  • A także: dolegliwości woreczka żółciowego, zaparć, hemoroidów i próchnicy zębów.

Minusy weganizmu

Ale to nie jest tak, że weganizm to 100% zdrowia. Może dżemy z pektyną zamiast żelatyny są trochę zdrowsze, ale też zawierają dużo cukrów. Wegańskie parówki też są przetworzone (choć nie można nawet porównywać do tych „mięsnych”), a margaryna to niestety tłuszcze utwardzone.

Jednak, aby dieta roślinna mogła korzystnie wpływać na organizm, musi być właściwie zbilansowana i urozmaicona. Dieta powinna być dostosowana do wieku, aktywności fizycznej oraz indywidualnych preferencji. Nie odpowiednio ułożona dieta, a w związku z tym niski poziom wartości odżywczych oraz składników mineralnych w produktach, może prowadzić do takich chorób jak: anemia, osteoporoza, krzywica, zaburzenia neurologiczne.

Najważniejsze składniki odżywcze w diecie wegańskiej

Dieta wegańska może z powodzeniem dostarczać składniki odżywcze potrzebne dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Najważniejsze w diecie wegańskiej jest jej dobre zaplanowanie. Zbilansowana i różnorodna dieta roślinna dostarczy odpowiedniej ilości: białka, tłuszczów, węglowodanów, ale i żelaza, wapnia, selenu (orzechy brazylijskie), jodu (nori) cynku (kasza gryczana, zarodki pszenne). Dieta roślinna jest bogata w:

  • Żelazo to pierwiastek ten jest niezbędny w procesie transportowania tlenu w całym krwioobiegu. Odgrywa również ważną rolę w dostarczaniu energii wewnątrz komórek i bierze udział w produkcji hormonów.
  • Witamina B12 jest odpowiedzialna za rozwój czerwonych krwinek, a także utrzymanie układu nerwowego w dobrej kondycji.
  • Witamina D jest niezbędnym składnikiem odżywczym, który utrzymuje nasze kości i zęby w zdrowiu. Odgrywa również ważną rolę w naszych mięśniach, przesyłaniu bodźców nerwowych, krzepnięciu krwi, i innych funkcjach.

Przykładowa dieta roślinna na jeden dzień

Jak już wiesz, dieta roślinna wcale nie jest nudna i nie oznacza jedzenia przez cały dzień liści sałaty. Poniżej znajdziesz przykładowe menu, które można spożywać na diecie wegańskiej:

Bomba witaminowa na śniadanie

Truskawkowe smoothie bowl z białej misce

Jak wiesz, śniadanie to najważniejszy posiłek w całym dniu. Powinno być zdrowe i sycące. Na diecie wegańskiej witaminową bombą śniadaniową będzie smoothie bowl z jagodami, orzechami włoskimi i nasionami chia.

Lunch do pracy

Zółta miseczka z makaronem z cukini na plecionej podkładce

Wczesnym popołudniem to czas na lunch. My proponujemy pełnoziarnisty makaron z klopsikami z soczewicy i sałatką z pomidorami i ogórkiem kiszonym.

Kolacja znad Adriatyku

Białytalerz z hummusem z dyni oraz pieczony kalafior obok dzbanka z drewnianymi łyżkami

Kolacja powinna być lekka, ponieważ jemy ją przed położeniem się spać. Według specjalistów od żywienia, ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być spożywany 3 godziny przed snem. Dlatego, my proponujemy śródziemnomorską sałatkę z soczewicy z ogórkami, oliwkami, papryką, suszonymi pomidorami, jarmużem i natką pietruszki lub pieczony ,,steak” z kalafiora z dyniowym hummusem.

Coś słodkiego

Desery zazwyczaj się kojarzone z dużą ilością cukru oraz innych, niezbyt zdrowych składników. A co powiesz na zdrowe desery, na przykład chlebek bananowy czy sałatka owocowa z jabłka, banana oraz pomarańczy.

Weganizm to więcej niż dieta

Trukusowe pojemniki na posiłki oraz różowy kubek do kawy na czarnym blacie

Dla wielu osób weganizm dotyczy nie tylko diety, ale wszystkich aspektów życia. To troska o zwierzęta i środowisko. Do wegańskiego stylu życia należy unikanie ubrań, które zawierają materiały pochodzenia zwierzęcego takie jak skóra, wełna czy futro oraz kosmetyków ze składnikami odzwierzęcymi jak miód czy lanolina oraz tych, które były testowane na zwierzętach. Weganie sprzeciwiają się i rezygnują z bywania w cyrku lub zoo. Weganie często żyją w myśl zasady less waste.

Dieta roślina jest zdrowa i pyszna. Pamiętaj, że wszystko leży w naszej psychice, a jeśli nie spróbujesz, nie dowiesz że naprawdę warto. Szukając kolejnych inspiracji zarejestruj się na Westwing, gdzie znajdziesz liczne przepisy, porady i kampanie.