Dostęp do najlepszych marek do 70% taniej

Sałata oraz pomidory umieszczona w plastikowym pudełku na stole,

Dieta wegetariańska ma różne rodzaje ze względu na produkty, które eliminujemy. W ostatnim czasie zyskała jednak bardzo na popularności. Ludzie decydują się na ten rodzaj diety z wielu powodów. Niektórzy nie chcą wyrządzać krzywdy zwierzętom, innymi kierują względy ideologiczne lub religijne. Przyczyną często jest także przekonanie, że spożywanie mięsa jest niezdrowe. Czy tak faktycznie jest? Przygotowaliśmy krótki poradnik o diecie wegetariańskiej. Zainspiruj się z Westwing!

Na czym polega wegetarianizm?

Warzywa i owoce umieszczone na ciemnym blacie

Wegetarianizm jest to sposób żywienia polegający na eliminacji z diety wszelkiego rodzaju mięsa, w tym ryb i owoców morza. Dieta wegetariańska jest oparta głównie na pokarmach roślinnych. Istnieją również różne odmiany wegetarianizmu:

  • Weganizm z kolei to odmiana wegetarianizmu, w którym wyklucza się wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego.
  • Witarianie dopuszczają do spożycia jedynie surowe, nieprzetworzone i nie poddane obróbce termicznej warzywa i owoce.
  • Frutarianie natomiast spożywają jedynie same owoce.

Jednakże nie jest to wyłącznie dieta. Wegetarianizm to dla wielu sposób na życie. Bycie wegetarianinem często nie ogranicza się do stosowania diety bezmięsnej. Wiąże się często z działaniem na rzecz obrony praw zwierząt, wspieraniem działań organizacji ekologicznych czy mających na celu walkę z problemem głodu na świecie.

Zalety diety wegetariańskiej

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) kilka lat temu zaalarmowała, by ograniczyć spożywanie mięsa. Instytucja ta uznała mięso, a zwłaszcza to mocno przetworzone, za rakotwórcze. Wołowina i wieprzowina mają stosunkowo dużą zawartość tłuszczów nasyconych wpływających niekorzystnie na nasz układ krążenia, a w efekcie serce i naczynia krwionośne. Może także prowadzić do zmniejszenia metabolizmu. Zdecydowanie lepsza alternatywą okaże się chudszy drób. W każdej z opcji warto wybieraj mięso z małych, sprawdzonych lokalnych hodowli oraz spożywaj je z umiarem. Można powiedzieć, że racjonalna dieta wegetariańska zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, zwiększa długość i poprawia jakość życia.

Minusy diety wegetariańskiej

  • Nieprawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska może zwiększać ryzyko powstania potencjalnych niedoborów pokarmowych. Najczęściej występującym jest niedobór witaminy B12. Prowadzi to do niedokrwistości, podwyższonego poziomu homocysteiny i większego ryzyka złamania kości.
  • Mogą występować również niedobory żelaza. Jego źródłem są wprawdzie produkty roślinne, ale żelazo z nich pochodzące jest wchłaniane z przewodu pokarmowego w o wiele mniejszych ilościach w porównaniu z tym z produktów zwierzęcych.
  • Dużym zagrożeniem u ścisłych wegetarian mogą być niedobory wapnia i witaminy D, których głównym źródłem jest mleko i produkty mleczne.

Każda dieta, a zwłaszcza dieta wegetariańska, powinna być urozmaicona, a osoby ją stosujące muszą zwrócić uwagę na jakość wszystkich spożywanych produktów, jeść nasiona roślin strączkowych, różnorodne warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe. Przy tego rodzaju diecie warto być pod kontrolą lekarza i regularnie badać poziom witamin i minerałów.

Wegetarianizm a weganizm

Kalafor polany sosem na białym talerzu

Weganizm jest bardziej radykalną odmianą wegetarianizmu. Dopuszcza on stosowanie w diecie wyłącznie produktów roślinnych. Jego zwolennicy eliminują produkty pochodzenia zwierzęcego nie tylko z diety, ale także z życia codziennego – nie założą skórzanych butów, nie położą się pod kołdrą z gęsim pierzem czy nie położą na podłodze dywanu z owczego runa. To styl życia, który zakłada dbanie o dobrobyt zwierząt.

Dieta wegetariańska: skąd brać białko?

Białko stanowi podstawę zdrowej i zbilansowanej diety. Dorosły człowiek potrzebuje dziennie średnio od 0,8 do 1 g białka na kilogram masy ciała, czyli około 55 gramów dla dorosłego mężczyzny ważącego 80 kg i 44 gram dla kobiety ważącej 60 kg. Białko roślinne i zwierzęce składa się dokładnie z tych samych aminokwasów tylko w różnych kombinacjach. Doskonałym przykładem białka są chociażby produkty sojowe. Z mleka sojowego można otrzymać twarożek zwany tofu. Oprócz białka zawiera on wapń, fosfor, żelazo oraz witaminy z grupy B.

Ważną rolę w diecie wegetariańskiej pełnią warzywa strączkowe z uwagi na wysoką zawartość białka. Nie zapominaj, że warzywa i owoce również zawierają białko, zwłaszcza brukselka, jarmuż, awokado, brokuły i szpinak. Człowiek może pozyskać wszystkie niezbędne aminokwasy z naturalnego bogactwa białek roślinnych.

Dieta wegetariańska i jej planowanie

Dobrze zaplanowana dieta wegetariańska może zaspokoić potrzeby osób w każdym wieku, w tym dzieci i młodzieży. Niemniej jednak wprowadzone zmiany muszą być przemyślane. Kluczem do sukcesu jest wiedza na temat swoich potrzeb żywieniowych, aby móc zaplanować dietę, która dostarczy organizmowi wszelkich potrzebnych substancji odżywczych.

  1. Na samym początku powinieneś zrobić podstawowe badania krwi. Jeśli nie wiesz jak je odczytać, koniecznie zgłoś się do specjalisty.
  2. Z mięsa można zrezygnować od razu lub robić to stopniowo, powoli zastępując je produktami roślinnymi.
  3. Pamiętać należy jednak, że osoby, które zdecydują się na nagłą zmianę diety bez wiedzy czym mogą zastąpić produkty mięsne, narażają się na przykre dla zdrowia konsekwencje.

O czym należy pamiętać decydując się na dietę wegetariańską?

Na samym początku należy odpowiedzieć sobie na bardzo ważne pytanie – z jakich powodów chcesz przejść na dietę wegetariańską? Czy są one natury moralnej czy może wynikają z przyczyn zdrowotnych?

Przy komponowaniu diety wegetariańskiej należy upewnić się, że dostarcza się swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Szczególną uwagę należy zwrócić na produkty zawierające witaminę B12 oraz kwasy tłuszczowe.

Dokonaj szczegółowej rewizji swojego jadłospisu i dzięki temu zobaczysz, czego tak naprawdę dostarczasz sobie na co dzień. Następnie powoli, ale konsekwentnie, zanim jeszcze wycofasz mięso czy produkty pochodzenia zwierzęcego, zacznij wprowadzać do swojej diety zupełnie nowe składniki, które pomogą Ci zastąpić mięso a ponadto odkryć zupełnie nowe smaki.

Każda zmiana w życiu powinna być wprowadzana zasadą małych kroków. To samo dotyczy diety. Dieta wegetariańska w obliczu kryzysu klimatycznego zyskuje na popularności. Pamiętaj jednak, że zdrowie jest najważniejsze i wszelkich wyborów dokonuj świadomie.

Zarejestruj się na Westwing i nie przegap naszych najlepszych ofert oraz artykułów dotyczące najnowszych trendów!