Dostęp do najlepszych marek do 70% taniej

Owoce ułożone na blacie

Kiedy ostatnio dopadło Cię przeziębienie? Nie pamiętasz? Wspaniale, to znak, że wiesz, jak wzmocnić odporność, a twój układ odpornościowy funkcjonuje bez zarzutu. Na pewno jednak wiesz także, że na przełomie pór roku, czyli późną jesienią i u progu wiosny warto szczególnie dbać o swój organizm i wzmacniać jego siły obronne tak. Nie potrzebujesz leków ani innych cudownych preparatów, by Twój układ odpornościowy był sprawny. Kluczem do tego jest zdrowy tryb życia i właściwe odżywianie. Dzisiaj podpowiemy Ci, jak wzmocnić odporność!

Jak wzmocnić odporność: właściwe odżywanie

Odpowiednio zbilansowana dieta – oto odpowiedź na pytanie: jak wzmocnić odporność poprzez dobre odżywianie. Zadbaj, by jeść 4-5 razy dziennie w regularnych odstępach. Posiłki powinny być nieduże, mało tłuste, z dużą ilością warzyw i owoców. Postaw na produkty nieprzetworzone, czyli kasze, otręby, płatki – owsiane, orkiszowe, żytnie oraz pełnoziarniste pieczywo. Unikaj natomiast tak zwanych dań gotowych, fast foodów, produktów słodzonych, gazowanych napojów, białego pieczywa. Dużo pij, najlepiej niegazowaną wodę mineralną, naturalnie wyciskane soki, zieloną herbatę. Ogranicz kawę i alkohol.

Różne warzywa ułożone na blacie

Liczne badania wskazują, że szczególne znaczenie dla naszej odporności mają jelita, a dokładniej mówiąc pożyteczne bakterie, które w ogromnych ilościach je zasiedlają. Zadbaj, by w twojej diecie znalazły się produkty, które wzbogacają korzystną florę jelitową. Należy do nich przede wszystkim żywność fermentowana, czyli kefir, jogurt naturalny z żywymi kulturami bakterii oraz kiszonki: kapusta, ogórki. Popularni szefowie kuchni zachęcają do samodzielnego robienia kiszonek przekonując, że można je przygotować z wielu innych warzyw, na przykład z buraków, cytryn, czosnku czy cukinii.

Jedz warzywa i owoce

Do właściwego funkcjonowania jelita potrzebują codziennej dawki błonnika, którego dostarczysz im wraz z warzywami i owocami. Są one ważne także ze względu na to, że zawierają dobroczynne witaminy i minerały. Do takich naturalnych skarbów należą zwłaszcza witaminy: A, C i E, które zawiera między innymi: marchewka, pomidory, papryka we wszystkich kolorach, brokuły, szpinak, jarmuż, cytrusy oraz porzeczki (czarne i czerwone), jeżyny, jagody, borówki i truskawki. Są one skarbnicą antyoksydantów (przeciwutleniaczy), które sprzyjają odporności, niszcząc wolne rodniki odpowiedzialne za osłabienie i starzenie się organizmu.

Nie bez powodu, gdy poczujesz, że łapie Cię przeziębienie zażywasz sporą dawkę witaminy C. Jest ona bardzo ważnym przeciwutleniaczem, nie pozwala na niszczenie zdrowych komórek i powstrzymuje rozwój choroby. Nasz organizm jej nie produkuje, dlatego tak ważne jest dostarczanie jej z pożywieniem.

Szklanka z zielonym sokiem stojąca obok drewnianej deski z owocami oraz oregano w doniczce

Ochronne działanie ma także witamina E. Jej przyswajanie zwiększa selen znajdujący się np. w pestkach dyni, orzechach brazylijskich. Wspólnie ten duet zwiększa odporność i zapobiega powstawaniu stanów zapalnych w organizmie.

Witamina A, czyli beta-karoten razem z witaminami C i E tworzy silną ekipę zapobiegającą powstawaniu wolnych rodników. Najwięcej beta-karotenu mają żółte, czerwone, pomarańczowe owoce i warzywa oraz te z ciemnymi zielonymi liśćmi – jadaj je w sałatkach z odrobiną oliwy.

Kiedy zastanawiasz się jak wzmocnić odporność, pamiętaj także, że witamina A lubi towarzystwo cynku. Wspólnie przyczyniają się do szczelności barier ochronnych układu odpornościowego, jakimi są np. skóra, układy oddechowy pokarmowy czy moczowy. Cynk znajdziesz w płatkach zbożowych, ziarnach słonecznika, kaszy gryczanej, otrębach żytnich, soczewicy.

Jak wzmocnić odporność: zdrowe tłuszcze, skuteczne rośliny i zioła

Wykazano, że tzw. niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), a wśród nich kwasy omega 3 i omega-6 zapewniają szczelność błon ochronnych komórek układu odpornościowego i działają silnie przeciwzapalnie. Źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych są tłuste ryby morskie (łosoś, halibut, makrela, śledź). Sięgaj także po orzechy włoskie, migdały oraz wybieraj odpowiednie tłuszcze, np. olej lniany czy rzepakowy.

Główki czosnku w białej, bawałnianej torebce

Trzeba też wspomnieć o poczciwym czosnku, który, zwłaszcza surowy, zapobiega i zwalcza infekcje układu oddechowego. Przyczyniają się do tego jego składniki, tj. witamina C i allicyna – to ona odpowiada za ostry zapach czosnkowych ząbków. Jeśli ten zapach Ci przeszkadza posiekaj czosnek i zgnieć kawałeczki nożem – wówczas z rośliny ulotni się charakterystyczny aromat. Dodatkowo, po zjedzeniu czosnku żuj łyżeczkę natki pietruszki, która, tak na marginesie, także jest źródłem dobroczynnej witaminy C. Dziennie zjadaj nie więcej niż 2 ząbki czosnku, najlepiej z tłuszczem, aby chronić żołądek przed ostrym działaniem niepozornych na oko ząbków.

  • Postaw na rośliny i zioła

Szukając sposobów, jak wzmocnić odporność, warto wspomnieć, że bardzo mocne działanie mają znane od dawna rośliny, które właśnie ostatnio wracają na nasze stoły. Zaliczają się do niech: aronia, rokitnik, imbir, czarnuszka czy czystek.

Polecamy na przykład herbatkę z rokitnikiem, która jest niezwykle bogatym źródłem witaminy C. By ją przygotować: zagotuj szklankę wody z plasterkiem imbiru. Zestaw z ognia i dodaj łyżkę suszonych owoców lub liści rokitnika, zaparzaj pod przykryciem 15 minut. Przecedź, wrzuć plasterek pomarańczy, kilka listków mięty, łyżeczkę miodu do smaku. Szklanka napoju dziennie w okresie obniżonej odporności będzie twoim naturalnym strażnikiem.

Innym specjałem wzmacniającym odporność jest czarnuszka z miodem: 50 ml czarnuszki, 100 ml miodu, 5 g anyżu, 5 goździków, 4-5 kropli olejku tymiankowego. Zmiel czarnuszkę, anyż i goździki w młynku do kawy. Wymieszaj z miodem i olejkiem tymiankowym. Zażywaj po łyżeczce 3 razy dziennie.

Inne skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności

Oprócz właściwego odżywiania na poprawę Twojej odporności ma wpływ także styl życia. Przede wszystkim wysypiaj się, bo podczas snu organizm się regeneruje – śpij przynajmniej 7-8 godzin dziennie. Zwróć uwagę na to, o której chodzisz spać – najlepiej kłaść się do łóżka ok. godz. 22 lub 23.

Jak wzmocnić odporność w inny sposób? Zdrowy, odporny organizm to organizm zahartowany. Każdego ranka bierz naprzemienne, ciepło-zimne natryski, zaczynając od ciepłej wody i stopniowo ją ochładzając. Możesz także zamiennie brodzić stopami w chłodnej wodzie nalanej do wanny.

Łazienka urządzona w naturalnym stylu. Drewniany tabotet z zapalonymi świecami

Pomyśl o zajęciach, które pozwolą Ci się odstresować. Pamiętaj, że układ nerwowy współdziała z odpornościowym, dlatego złe emocje odbijają się na zdrowiu. Jeśli lubisz muzykę słuchaj jej jak najczęściej. Lubisz czytać – zagłębiaj się w ulubionej lekturze. Wypróbuj wieczorne relaksujące kąpiele w pachnących olejkach – wiele osób rozładowuje w ten sposób napięcie zgromadzone w ciągu dnia. Natomiast ciepła kąpiel z solą (szklanka soli morskiej, bocheńskiej lub himalajskiej na wannę wody) nie tylko relaksuje, lecz także wspomaga oczyszczanie organizmu poprzez pory skóry – odblokowuje je i umożliwia usunięcie toksyn wraz z potem. Kąpiel powinna trwać 15 minut.

Kobieta w siadzie skrzyżnym i skręcie na macie do jogi

Ostatni, lecz równie ważny w dbałości o odporność jest ruch, ponieważ pobudza on do działania system immunologiczny. Wskazana jest codzienna, około półgodzinna gimnastyka w przewietrzonym pomieszczeniu. W ciągu dnia w przerwie od pracy otwórz okno i kilka razy głęboko oddychaj świeżym powietrzem. Wychodź na krótkie spacery, na przykład z psem.

Jeśli chcesz więcej wiedzieć o tym, jak wzmocnić odporność, o siebie dbać i jak zaaranżować wokół siebie przestrzeń, w której będziesz się wspaniale czuć zarejestruj się na Westwing i nie przegap naszych najlepszych ofert oraz promocji, które Ci to ułatwią!