szkalnka wody na tle ściany w kolorze łososiowym

Woda, zaraz po tlenie, to drugi najważniejszy składnik naszego organizmu. Dlatego tak ważne jest odpowiednie nawadnianie każdego dnia! Japońska dieta wodna to jeden z najnowszych trendów. Na czym polega? Czy faktycznie zapewnia spektakularne efekty?  Odpowiedzi znajdziesz w naszym mini poradniku. 

Czym jest japońska dieta wodna? 

Japońska dieta wodna wbrew sugestii nie jest kolejną dietą cud, dzięki której zrzucisz 10 kg w miesiąc, choć wiele osób wypowiada się o niej bardzo pozytywnie. Jest to stary jak parzenie herbaty zwyczaj właściwego picia wody. Jej głównym celem nie jest zrzucenie zbędnych kilogramów, ale poprawa samopoczucia. Kluczem do osiągnięcia pożądanego efektu jest odpowiednie picie wody. Nasz organizm potrzebuje harmonii, a w sytuacji, w której do czynienia mamy z niedoborem płynów, nasz organizm wysyła do mózgu sygnał, który jest przez niego błędnie interpretowany jako uczucie głodu. Przez to, zamiast sięgnąć po wodę, wybieramy jedzenie. Skutek? Odkładanie się tkanki tłuszczowej. 

Skąd pochodzi ten koncept? 

Japońska dieta wodna, jak sama nazwa wskazuje pochodzi z Kraju Kwitnącej Wiśni, gdzie Japończycy od wieków znali już nie tylko sztukę tworzenia origami, ale także dobroczynne efekty picia zwykłej, przegotowanej wody. Prostota tego rozwiązania jest bardzo w stylu japońskim.

Japońska terapia wodą była stosowana od stuleci jako rozwiązanie na najróżniejsze dolegliwości, począwszy od bólu głowy aż po raka. Uważana była za naturalny lek dla takich dolegliwości jak cukrzyca, choroby żołądka, bóle głowy, astma, zapalenie oskrzeli, gruźlica, zapalenie stawów, padaczka a także na choroby serca.

Zasady japońskiej diety wodnej 

Założeniem tej wyjątkowej diety jest picie 2-3 litrów wody dziennie. Dodatkowo zaleca się spożywać chude mięso i wędliny, ryby dwa razy w tygodniu, chudy nabiał, produkty pełnoziarniste i kasze z grubego przemiału, dużo warzyw, owoce (z umiarem!). Należy unikać tłustych mięs i wędlin, masła, żółtych serów oraz oczywiście słodyczy, słodzonych napojów, zwłaszcza gazowanych i słonych przekąsek. Być może to czas, żeby wprowadzić do Twojej diety kilka japońskich specjałów – możesz na przykład nauczyć się, jak zrobić sushi.

Podstawową zasadą jest rozpoczęcie dnia od wypicia od 250 do 600 ml wody – koniecznie na pusty żołądek. Jeśli nie odpowiada Ci smak przegotowanej wody – dodaj do nich liście mięty lub plaster cytryny czy imbiru. Po wypiciu porannej porcji płynów, ważne jest, aby odczekać około 45 minut. Dopiero wówczas można przystąpić do konsumowania pierwszego posiłku. 

Po zjedzeniu śniadania, obiadu, czy kolacji nie zabieraj się za popijanie – odczekaj 1,5 godziny. Na pół godziny przed obiadem i kolacją wypij szklankę wody. Ostatnią porcję wody przyjmujemy na około pół godziny przed położeniem się spać. 

Korzyści picia wody dla zdrowia 

Japońska filozofia wabi sabi akceptuje niedoskonałość, jednakże nie ma w niej miejsca na zaniedbanie swojego organizmu. Japończycy szukają w życiu balansu, dlatego na przykład tak ważne jest dla nich posiadanie swojego ikigai. Kontakt z przyrodą (na przykład w formie “kąpieli leśnych” shinrin yoku), równowaga między pracą a życiem prywatnym, zbilansowana dieta i odpowiednie nawodnienie to podstawy zdrowego życia.
Korzyści z picia wody są nieocenione. Jest niezbędna do regulacji ciepłoty ciała, wydalania produktów przemiany materii czy procesów trawienia. Wpływa na pracę mózgu i koncentracji w ciągu dnia. Pijąc zbyt mało wody w ciągu dnia, Twoja sprawność fizyczna może ulec pogorszeniu. Poza tym – odpowiednie nawodnienie organizmu wpływa na wygląd skóry oraz niweluje zmarszczki! 

Japońska dieta wodna: a co, jeśli pijesz za mało wody? 

Mówi się, że woda to życie – i jest to w 100 % prawda. Charakterystycznymi objawami dostarczania zbyt małej ilości wody do naszego organizmu są m.in. zaburzenia pamięci, obniżenie zdolności koncentracji, zaburzenia koordynacji ruchów i uporczywe bóle głowy. Następuje także wysychanie błon śluzowych, przez co obniża się odporność organizmu. Bez wody nasz organizm nie będzie w stanie prawidłowo funkcjonować! 

Japońska dieta wodna i odchudzanie 

Woda to podstawa diety, harmonizujący żywioł niczym ogród japoński lub ogród zen. Wpływając na nasz metabolizm, poprawiając kondycję organów wewnętrznych, skóry, włosów i paznokci oraz ogólnego samopoczucia staje się podstawowym składnikiem zdrowego trybu życia. Pijąc wodę, zjadamy mniej, przez co nie wprowadzamy dodatkowych kalorii do naszego organizmu. Pamiętaj, że woda może być bardzo pomocna w utracie wagi. Jest w 100 % pozbawiona kalorii, pomaga je spalać i tłumi apetyt. 

Jaką wodę pić? 

Gdy kupujemy wodę, przy jej wyborze najczęściej kierujemy się popularnością reklamową albo ceną. Warto jednak wiedzieć, że najważniejszy jest jej rodzaj i skład. Bez sensu płacić w sklepie za wodę nieprzynoszącą żadnych korzyści zdrowotnych. Chcąc ugasić pragnienie postaw na wodę źródlaną lub stołową – jej skład odpowiada temu z wody w kranie. 

Chcąc wprowadzić wartościowe składniki do swojego organizmu takie jak: cząsteczki wapnia, magnezu, potasu czy sodu, postaw na wody mineralne. Pijąc wodę mineralną, możemy liczyć na uzupełnienie codziennej diety o wiele minerałów. 

Jeśli lubisz lekko słony smak i bąbelki – wybierz wodę gazowaną. Jednakże ze względu nasycenie dwutlenkiem węgla nie dla wszystkich bąbelki są niestety wskazane. 

Rozpoczynając dzień, dobrze jest wypić szklankę ciepłej przegotowanej wody. Szykujesz wówczas swój żołądek do przyjęcia śniadania. 

Polecane książki 

To, że ciało składa się w 70% z wody (mózg w 85%) to oczywistość, o której słyszeli prawie wszyscy. Również prawie wszyscy zdają sobie sprawę, że bez żadnych płynów człowiek jest w stanie przeżyć zaledwie kilka dni. Chcąc otworzyć oczy na istotę picia wody, sprawdź literaturę, którą Ci polecamy!   

  • “Nie jesteś chory, jesteś spragniony!” F. Batmanghelidj 
  • “Woda. Odwodnienie przyczyną wielu chronicznych chorób” F. Batmanghelidj 
  • “Woda życia. Nośnik emocji i zdrowia w świetle najnowszych badań naukowych” dr Konstantin Korotkov Vladimir Voeikov 
  • “Woda. Zdrowie i życie. Fakty i mity” Iwan Nieumywakin. 

Ludzki organizm bardzo mocno reaguje na zmiany zawartości H2O w naszym organizmie i może przetrwać bez wody tylko kilka dni. Z pewnością dobrej jakości woda może być lecznicza. Japońska dieta wodna to dobry początek przygody z odpowiednim nawodnieniem organizmu, które pływa na wszelkie aspekty naszego życia: samopoczucie, umysł, wygląd, zdrowie. Szukasz dalszych porad i inspiracji? Zarejestruj się na Westwing i sprawdź dedykowane kampanie, wskazówki oraz wyjątkowe rabaty!