Donald Robertson x Westwing Collection: Premiera już dziś o godz. 16:00!

kombucha w słoiku i w szklance z lodem

Tego lata najpopularniejszym superfoods jest zdecydowanie kombucha. Musujący, sfermentowany napój jest gwiazdą menu każdego modnego lokalu. Warto go przetestować, bo kombucha to nie tylko orzeźwienie, ale przede wszystkim znakomity wpływ na zdrowie i samopoczucie.

Czym jest kombucha (kombucza)?

Zaczęło się – tak jak w przypadku innych trendów – w Nowym Jorku. Po nowojorczykach słodko-kwaśny, orzeźwiający napój ze sfermentowanej herbaty pokochała Europa. Dziś trudno sobie wyobrazić modny lokal, w którym nie serwowano by kombuchy, po polsku znanej też pod nazwą kombucza. Czym jest? To napój, którego bazą jest słodzona herbata poddawana procesowi fermentacji przy pomocy grzyba kombucha, nazywanego też grzybem herbacianym lub japońskim. Grzyb kombucha to kolonia bakterii i drożdży o galaretowatej konsystencji i barwie od białej do jasnopomarańczowej. Sama kombucha, która powstaje w wyniku fermentacji, ma natomiast kolor od jasnej szarości do ciemnego brązu – efekt zależy od tego, jaka herbata jest bazą kombuchy i ile czasu trwa fermentacja. Można ją wykonać zarówno z herbaty czarnej, jak i zielonej. Kombucha może też być dodatkowo aromatyzowana, a także mieszana z sokami. W najmodniejszych barach nie może też zabraknąć drinków i koktajli alkoholowych oraz bezalkoholowych na bazie tego napoju.

Właściwości kombuchy

Popularność kombuchy wynika nie tylko z jej niebanalnego smaku, ale przede wszystkim z przypisywanych jej właściwości prozdrowotnych. W jaki sposób kombucha wpływa na organizm?

Kombucha jako jedno z superfoods

Kombucha zaliczana jest do tzw. superfoods, których poszukiwanie to trend wyraźnie widoczny już od kilku lat. Pod hasłem superfoods kryją się naturalne jak najmniej przetworzone produkty o wyjątkowo wysokiej zawartości składników odżywczych mających działanie prozdrowotne. Do grona superfoods zaliczane są na przykład jagody acai, nasiona chia, jagody goji czy miód manuka albo algi. Choć większość z nich pochodzi z odległych stron świata, w poszukiwaniu superfoods nie musimy udawać się w egzotyczną podróż. Szalenie modny jarmuż to niegdyś niezwykle popularny składnik polskiej kuchni, podobnie jak komosa ryżowa, czy choćby niepozorna natka pietruszki.

Co zawiera kombucha?

Słodzona herbata poddana procesowi fermentacji zamienia się w napój pełen składników odżywczych i mikroelementów. Co znajdziemy w kombusze?

  • Kwasy organiczne: kwas octowy, mlekowy i glukonowy
  • Witaminę C
  • Witaminy z grupy B
  • Składniki mineralne: cynk, magnez, miedź, wapń i żelazo
  • Alkohol (ale są to śladowe ilości, podobnie jak w innych fermentowanych napojach typu kefir, więc kombucha nie jest kwalifikowana w sprzedaży jako napój alkoholowy)
  • Cukier
  • Kofeinę

Dotyczy to kombuchy w wersji bez dodatków. Często jednak serwowana jest w postaci aromatyzowanej lub z dodatkiem soku, co pozwala na uzyskanie różnych wariantów smakowych.

Dlaczego warto pić kombuchę?

Kombucha przede wszystkim orzeźwia i znakomicie pobudza, dodaje energii, może więc zastąpić inne napoje kofeinowe. Jednak to nie wszystko. Dzięki wysokiej zawartości składników odżywczych kombucha od setek lat obecna była w tradycyjnej medycynie naturalnej. Jakie są najważniejsze właściwości lecznicze kombuchy?

  • Oczyszcza organizm z toksyn
  • Wspiera mikroflorę bakteryjną jelit
  • Ma silne działanie antyoksydacyjne
  • Wspomaga pracę wątroby
  • Reguluje ciśnienie krwi i poziom cholesterolu
  • Ułatwia pozbycie się kamieni nerkowych
  • Pomaga przy zapaleniu pęcherza moczowego,
  • Łagodzi objawy migreny i zapobiega epizodom tej dolegliwości
  • Łagodzi dolegliwości związane z menopauzą

Jak zrobić kombuchę w domu?

Gotowy napój z kombuchy kupimy w lokalnach i sklepach ze zdrową żywnością, jednak coraz większą popularnością cieszy się przygotowywanie kombuchy w domu. Wykonanie tego modnego napoju jest bowiem niezwykle łatwe i bazuje na zaledwie kilku składnikach. Aby przygotować kombuchę, idealnie jest mieć odrobinę już sfermentowanego wywaru – jeśli napój robimy regularnie, warto pamiętać o tym, aby z każdej porcji odlewać 200 ml do wykonania kolejne fermentacji. Jeśli nie mamy sfermentowanego startera, przyda się ocet winny.

Do samodzielnego wykonania kombuchy potrzebujemy:

  • 2 litry wody
  • 150 gramów cukru
  • 2 łyżeczki liściastej herbaty czarnej lub zielonej
  • Grzybek japoński
  • 200 ml sfermentowanego wywaru lub 2 łyżki octu winnego jako starter

Do przygotowania kombuchy potrzebne jest duże naczynie, najlepsza pojemność to około 3 litrów. Herbatę należy zaparzyć w osobnym naczyniu przez około 10 minut, a następnie wymieszać z cukrem. Posłodzony wywar przelewamy przez sitko do słoja i uzupełniamy wodą. Po osiągnięciu temperatury pokojowej należy dodać starter oraz kombuchę, którą umieszczamy zawsze jaśniejszą stroną do góry. Naczynie przykrywamy gazą, którą mocujemy gumką recepturką do słoja. Na czas procesu fermentacji, kombuchę należy umieścić w ciepłym, ale ciemnym miejscu. Zwykle kombucha jest gotowa po około 5 dniach, jeśli jednak jest zbyt słodka lub gorzka należy proces fermentacji przedłużyć do maksymalnie 10 dni. Następnie odławiamy stary i nowy grzybek i zalane odrobiną napoju umieszczamy w lodówce w osobnych naczyniach – w ten sposób kombucha hibernuje na okres nawet trzech lat. Sam napój należy przelać przez sitko i wstawić do lodówki.

Jak rozmnażać grzybek herbaciany?

Do rozmnażania grzybka japońskiego niezbędne jest posiadanie grzyba-matki. Choć można go kupić w sklepach ze zdrową żywnością, miłośnicy kombuchy chętnie oddają nadmiarowe grzybki, można je więc pozyskać od znajomych lub np. w lokalnych grupach sąsiedzkich.

Wystarczy raz użyć grzyba-matki do procesu fermentacji, by na jego powierzchni wyrosła nowa warstwa. Po oddzieleniu mamy już drugi grzyb japoński. Zalany sfermentowanym napojem i umieszczony w lodówce może być bezpiecznie przechowywane przez okres do 36 miesięcy.

Kombucha – czy są przeciwwskazania?

Choć kombucha jest produktem naturalnym i generalnie bardzo korzystnie wpływa na organizm, nie każdy powinien ją pić. Ze względu na – niską, ale obecną – zawartość alkoholu, kombuchy nie powinny pić dzieci, a także kobiety w ciąży. Nie jest ona wskazana również dla osób, które ze względów zdrowotnych muszą utrzymywać dietę niskocukrową. Tak samo jest w przypadku osób, które powinny ograniczać kofeinę – kombucha jest wówczas niewskazana podobnie jak kawa czy guarana. Przeciwskazaniem do spożywania kombuchy jest także obniżona odporność, dotyczy to na przykład osób zakażonych wirusem HIV czy podczas chemioterapii.

Chcesz żyć zdrowo, kochasz nowe trendy i miejski lifestyle? Zarejestruj się na Westwing i codziennie sięgaj po nową dawkę inspiracji do pięknego życia.