biała komosa ryżowa w czarnej misce i drewnianą łyżką w środku

Niezwykłe ziarna komosy ryżowej znane są ludzkości od tysiącleci. Mówi się o niej wiele — bywa nazywana „złotem Inków”, czy „Matką wszystkich zbóż”. Na czym polega jej sekret, czemu zaliczana jest do superfoods i jak można przemycić ją do swojej diety? Dzisiaj pokazujemy, czemu komosa ryżowa jest jednym z naszych ulubionych składników.

Czym jest popularna quinoa?

Komosa ryżowa, nazywana również quinoą, to pochodzące z Ameryki Południowej tak zwane „pseudozboże”. Co to znaczy? Taką nazwą określa się rośliny wytwarzające bogate w skrobię nasiona, niezaliczane jednak do zbóż. To wyjątkowe superfoods, które od tysiącleci cenione jest wśród lokalnych społeczności. Nie bez kozery określa się ją „złotem Inków”!

To roślina należąca do tej samej rodziny, co znana w Polsce lebioda. Może jednak pochwalić się wyjątkową zawartością składników odżywczych, dzięki której zyskała popularność na całym świecie. Chociaż naturalnie występuje w Chile, Peru, Brazylii i Argentynie, to jej wyjątkową mocą możemy cieszyć się już na całym świecie.

Właściwości komosy ryżowej

Święte zboże inków to nie tylko pyszny smak — on sam nie zapewniłby mu miejsca w prestiżowym gronie superfoods, w którym znajdują się już między innymi algi, jarmuż czy jagody acai. To przede wszystkim prozdrowotne właściwości i olbrzymia zawartość cennych składników odżywczych, która wprost nie mieści się w głowie. Żadne inne zboże nie może poszczycić się też tak dużą zawartością białka!

Komosa ryżowa jest nie tylko niezwykle bogatym źródłem witamin z grup E, D oraz B, ale także antyoksydantów i przeciwutleniaczy, które spowalniają proces starzenia się komórek. Zawiera także wiele potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania minerałów — między innymi cynk, żelazo, magnez, potas czy wapń. Jej lekkostrawność i bogata zawartość błonnika przynosi także ulgę wszystkim tym, którzy zmagają się z problemami układu pokarmowego.

Korzyści zdrowotne komosy ryżowej

  • Zawiera znaczne ilości błonnika i białka.
  • Nie ma w swoim składzie glutenu.
  • Posiada właściwości przeciwwirusowe i przeciwzapalne.
  • Zapewnia uczucie sytości, pomagając ograniczyć podjadanie między posiłkami.
  • Zawiera ogromną ilość antyoksydantów, które pomagają w walce z chorobami przewlekłymi.

Rodzaje komosy ryżowej

Komosa komosie nierówna! W polskich sklepach znaleźć możemy trzy główne jej odmiany – białą, czerwoną i czarną. Czym się od siebie różnią i którą warto wybrać?

Komosa ryżowa biała

Zdecydowanie najpopularniejszym w Europie rodzajem komosy ryżowej jest jej biała odmiana. Jest już niemal tak łatwo dostępna, jak uwielbiane przez wielu nasiona chia! Nazywana również quinoą złotą charakteryzuje się uniwersalnym, delikatnym smakiem i lekką konsystencją.

Jest doskonałym wyborem dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z komosą. Dobrze sprawdza się zarówno jako baza, jak i jako dodatek do wielu dań. Poznasz ją po szlachetnym kolorze kości słoniowej, który po ugotowaniu zmieni się w apetyczny złoty.

Komosa ryżowa czerwona

Czerwoną odmianę komosy ryżowej poznasz oczywiście po jej odmiennym kolorze. Jej głęboka, rubinowa wręcz czerwień, po ugotowaniu wpada w ciepły brąz, przypominając nieco polską kaszę gryczaną. Co jeszcze ją wyróżnia? Z pewnością jest to intensywny, nieco orzechowy smak i bardziej zwięzła konsystencja, co umożliwia tworzenie z niej klopsików czy wegetariańskich burgerów.

Chociaż obie odmiany komosy ryżowej zawierają praktycznie tożsamą ilość składników odżywczych, to ta czerwona poszczycić się może bogatszą obecnością ryboflawiny — substancji, która odpowiedzialna jest za przetwarzanie pożywienia w energię czy wzrost i regenerację komórek. Znajdziemy w niej także mniej tłuszczu i węglowodanów niż u jej jaśniejszej kuzynki, więc ukochali ją sobie sportowcy i osoby dbające o linię.

Komosa ryżowa czarna

Coraz większą popularność zyskuje także komosa ryżowa czarna, czyli swojego rodzaju odmiana hybrydowa. Pojawiła się ona stosunkowo niedawno za sprawą skrzyżowania kilku innych roślin — komosy białej, nasion komosy ryżowej czy nawet szpinaku. To gatunek o najbardziej wyrazistym, orzechowym smaku, więc nadaje się idealnie jako ciekawy akcent do wielu dań.

Czarna komosa ryżowa wyróżnia się także za sprawą obecności litu — pierwiastka, który wspomaga układ nerwowy, działa kojąco i łagodzi stres. Czarna odmiana wykazuje również większe działanie przeciwzapalne niż pozostałe gatunki.

Komosa ryżowa – jak jeść?

Wiesz już, że quinoę zdecydowanie warto wprowadzić do swojego jadłospisu. Jak to jednak zrobić? Najpierw należy ją opłukać, by pozbyć się powlekającej ją saponiny, a następnie gotować przez 10-15 minut, aż ziarna spęcznieją i zrobią się przezroczyste.

Tak przygotowana komosa ryżowa idealnie nadaje się jako dodatek lub baza wielu dań. Bogata w błonnik i pozbawiona glutenu stanowi smaczną alternatywę dla ryżu — świetnie smakuje z mięsem czy warzywnym sosem. W okamgnieniu przyjmuje smak pozostałych składników, tworząc z nimi aromatyczną kompozycję.

Innym sposobem na zasmakowanie bogactwa zawartych w niej składników odżywczych jest wytworzona z niej mąka, czyli pełen zdrowia proszek stosowany w shake’ach proteinowych czy koktajlach. Na jego obecności zyskają nawet świeżo tłoczone soki warzywne! To idealny pomysł na to, by spożywać quinoę, gdy brakuje czasu na spokojny posiłek.

To nie wszystko! Komosa ryżowa to także świetny, pełen białka dodatek do pysznych sałatek czy nawet do słodkich wypieków — sprawia, że te zyskują nowych, prozdrowotnych właściwości. Pasują do niej nawet inne superfoods, takie jak kefir, jagody goji czy miód manuka.

Europejskie alternatywy dla komosy ryżowej

Chociaż komosa ryżowa wzbudza ogromny zachwyt, to ta niezwykła aztecka roślina wciąż nie jest tak łatwo dostępna w Europie. To sprawia, że jej cena potrafi poszybować ku niebotycznym wartościom, a nasz portfel może stanowczo odradzić nam taki zakup.

Alternatywą dla quinoi może być jednak… soczewica, którą zdecydowanie łatwiej dostać w Polsce. Tak jak komosa zawiera wiele białka, błonnika i hamuje uczucie głodu. To strączkowe warzywo nie może się co prawda poszczycić tak dużą zawartością antyoksydantów, jednak nadal jest zdrowym dodatkiem codziennej diety. Soczewicę charakteryzuje bardziej intensywny smak, przez co nieco trudniej jej tak dobrze dopasować się do różnorodnych dań.

Komosa ryżowa to wyjątkowe „zboże”, którym zachwyca się cały świat. Zdecydowanie warto wprowadzić to superfoods do swojej diety! Chcesz poznać inne prozdrowotne pokarmy? Zarejestruj się na Westwing, by dowiedzieć się, czym jest matcha, kombucha czy jakie efekty wywołuje guarana. To nie wszystko! Otrzymasz również dostęp do codziennych dawek inspiracji i ofert dla stworzenia wyjątkowego wnętrza. Do zobaczenia… i smacznego!