miska z nasionami chia

Interesujesz się zdrowszym trybem odżywiania? Komponując swoją zbilansowaną dietę nie możesz zapomnieć o nasionach chia, które posiadają całą masę pozytywnych właściwości. Czym są nasiona chia, jak się je pozyskuje i jak najlepiej je przyrządzać? Sprawdź nasz najnowszy artykuł!

Czym są nasiona chia?

Nasiona chia to prawdziwe superfoods, są to drobne, czarne nasiona szałwii hiszpańskiej, należy ona do tej samej rodziny co mięta i melisa. Roślina pochodzi z Ameryki Południowej i w czasach przedkolumbijskich była bardzo ceniona przez Azteków, którzy to odkryli jej zbawienny wpływ na organizm człowieka. Szałwia hiszpańska posiada podłużne liście oraz fioletowo-białe kwiaty. Owoce tej rośliny posiadają całe kłębowiska drobnych nasionek  chia. Najczęściej wykorzystywano je jako zmielone na mąkę, tłoczona na olej oraz dodawane bezpośrednio do napoju. Co ciekawe, Aztekowie uznawali nasiona za wyjątkowe i święte, posiadające magiczną moc przez to wykorzystywano je w licznych obrzędach. Przez ostatnie lata nasiona chia, podobnie jak jagody goji czy jagody acai,   są na nowo niezwykle popularne. Stanowią wybór ludzi świadomych zdrowego odżywiania na całym świecie. 

Nasiona chia i ich właściwości

Nasiona chia to szereg wyjątkowych właściwości: zawierają około 33% tłuszczy, 40% węglowodanów i charakteryzują się wysoką zawartością białka na poziomie 15-25%. Jedną z najważniejszych cech tych wyjątkowych nasion jest wysoka zawartość kwasu α-linolenowego, który stanowi roślinne źródło kwasów omega 3. Są także bardziej bogate w wapń niż mleko, a żelaza zawierają więcej niż słynący z niego szpinak czy jarmuż.

Nasionom chia przypisuje się właściwości hipotensyjne, przeciwnowotworowe, przeczyszczające i przeciwbólowe. Chronią nasz układ pokarmowy, sercowo-naczyniowy, immunologiczny i działają przeciwutleniająco.

Nasiona chia – same korzyści dla zdrowia!

  1. Wspierają układ pokarmowy. Oczyszczają organizm z zalegającego pokarmu i toksyn.
  2. Poprawiają pracę naszego mózgu. Kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte w nasionach chia wspomagają pracę mózgu. Ułatwiają przyswajanie wiedzy, poprawiają pamięć i koncentrację.
  3. Wspierają mocne i zdrowe kości. Są źródłem wielu minerałów, takich jak wapń, fosfor oraz magnez koniecznych dla utrzymania zdrowych kości.
  4. Pomagają w walce z nowotworami. Tę właściwość nasiona chia zawdzięczają obecności kwasu ALA, który indukuje śmierć komórek nowotworowych, jednocześnie nie ma wpływu na zdrowe tkanki.
  5. Poprawiają wygląd skóry. Nasiona pełne są antyoksydantów, podobnie jak matcha które chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które odpowiedzialne są za starzenie i uszkodzenia się skóry.
  6. Utrzymują stabilny poziom cukru. Błonnik nie tylko pomaga na odchudzanie, ogranicza też nadmierne wyrzuty cukru.
  7. Wspomagają odchudzanie. Zawierają, tak jak komosa ryżowa, dużą ilość błonnika i białka. Błonnik charakteryzuje się właściwościami absorbującymi wodę. W związku z tym spożyty pokarm pęcznieje w żołądku i przestajemy odczuwać nadmierny głód.

Nasiona chia – jak jeść?

Nasiona chia są niezwykle uniwersalnym dodatkiem do potraw – a to dlatego, że nie mają one żadnego charakterystycznego smaku i pasują niemalże do wszystkiego – zarówno do deserów, jak i do dań głównych, mogą urozmaicać soki warzywne, jak i te owocowe. Najczęściej dodawane są do jogurtu (alternatywnie kefir), musli, sałatek czy koktajli. Możemy dodawać je również do chleba czy bułek, a nawet ciast.

W Ameryce Środkowej, gdzie nasiona chia spożywa się bardzo często, bardzo popularnym napojem jest Chia Fresca. Aby go przygotować, wystarczy, że wymieszasz dwie łyżeczki nasion chia z około 250-300 ml niegazowanej wody mineralnej, a następnie dodasz sok z cytryny lub limonki i posłodzisz do smaku cukrem trzcionowym, lub syropem z agawy.

Nasiona chia zmielone na olej, świetnie sprawdzą się do sałatek i dressingów. Uważaj tylko, by nie poddawać tego typu olejów obróbce termicznej.

Pudding chia

Pudding chia to najbardziej klasyczne wykorzystanie tych wyjątkowych nasion. Mamy dla Ciebie przepis na pyszny i zdrowy deser, który wykonasz w kilka minut!

Składniki:

  • 350 ml mleka migdałowego/sojowego/ryżowego
  • 3 łyżki nasion chia
  • 1 mango
  • 1 garść malin
  • garść migdałów w płatkach
  1. Mleko podgrzej i dodaj do niego nasiona. Całość wymieszaj i przelej do pucharków, pozostawiając w lodówce na noc.
  2. Następnego dnia pokrój mango i zblenduj na mus. Przełóż go do pucharków  z napęczniałym chia. Udekoruj malinami i płatkami migdałowymi. Możesz dodać także liski mięty i dodatkowo miód manuka.

Nasiona chia – na co uważać?

W naszej diecie nie powinno wpadać się ze skrajności w skrajność. Dlatego też nadmierne spożywanie nasion chia może być szkodliwe dla człowieka. Główny Inspektor Sanitarny przestrzega, że mogą one przyczynić się do zmniejszenia czasu krzepnięcia krwi, wchodzić w interakcję z lekami obniżającymi ciśnienie i powodować nasilenie ich działania, a także tych kontrolujących poziom cukru we krwi. Ważne, żeby przy jedzeniu chia (jak i wszystkiego innego) zachować umiar, spożywać je z głową, nie codziennie i najlepiej w zmielonej postaci.

Nasiona chia czy siemię lniane?

Zwolenników jednych i drugich nasion jest naprawdę wielu. Tym, co może przemawiać za siemieniem lnianym jest oczywiście jego cena, która bywa nieporównywalnie niższa niż w przypadku nasion chia. Spójrzmy jednak na ich właściwości. Siemię lniane zawiera 20 proc. więcej kwasów omega-3 niż chia. Natomiast chia ma o połowę więcej błonnika. Czy to rozwiązanie sporu? Niekoniecznie. Nadmiar błonnika może powodować wzdęcia i utrudniać wchłanianie tłuszczu, cukru i składników mineralnych. Nasiona chia są nieco bardziej kaloryczne niż siemię lniane. Ale na szczęście i chia, i siemię lniane to zdecydowanie zdrowy wybór, którym warto urozmaicać swoją codzienną dietę!

Nasiona chia są w ostatnich latach bardzo popularnym produktem, po który chętnie sięgają wszyscy wielbiciele zdrowego odżywiania. Nic w tym dziwnego, gdyż roślina ta ma całą masę pozytywnych właściwości dla naszego organizmu, a dodatkowo pasuje do wielu potraw! Zadbaj o siebie i sprawdź inne produkty typu superfood, rejestrując się na Westwing!