Kobieta biegnąca obok wody

Spójrzmy prawdzie w oczy – coraz więcej czasu spędzamy zamknięci w czterech ścianach. Czy to przez niepogodę, brak czasu czy dopadające słodkie lenistwo, wiele osób pracuje w domu, uczy się w domu, gotuje w domu i w domu spotyka się z przyjaciółmi. Dzisiaj jednak zwalczamy wewnętrznego domatora i skupiamy się na bieganiu – jednym z najpopularniejszych aktywnych hobby, które zyskuje rzesze zwolenników na całym świecie i zachęca do wyjścia na świeże powietrze. Wystarczy przecież wyjrzeć za okno, by dostrzec całe tłumy biegaczy. Dowiedz się, co daje bieganie, jak się za nie zabrać i czy to sport dla Ciebie. Pora wiązać buty i szykować się do drogi! 

Dla kogo bieganie będzie dobrym hobby? 

Aktywność fizyczna jest bardzo ważna dla samopoczucia. Dlatego właśnie proste dyscypliny sportowe, takie jak między innymi bieganie, stają się niezwykle popularne wśród wielu ludzi na całym świecie i stanowią ciekawe hobby. Biegają mali i duzi, biegają mieszkańcy miast i wsi. To nieskomplikowana aktywność, do której uprawiania potrzebne są właściwie jedynie dobre buty.  

Nawet brak kondycji nie jest przeszkodą – dla początkujących polecane są po prostu delikatne marszobiegi w krótkich interwałach, które pomogą w nauce prawidłowego oddechu i podreperują wydajność organizmu. Co daje bieganie? Sam czas spędzony na dworze z pewnością zadziała korzystnie na organizm, by w połączeniu z wysiłkiem fizycznym dać mobilizujące efekty. Jedynym przeciwskazaniem może okazać się duża nadwaga – w takim przypadku intensywne bieganie może nadmiernie obciążyć stawy. Lepszym wyborem w takiej sytuacji będzie jazda na rowerze. 

Zastanawiasz się, co daje bieganie? Sprawdźmy! 

1. Bieganie jest dobre dla Twojego ciała 

Nie jest tajemnicą, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na stan zdrowia. Bieganie pomaga utrzymać w dobrej kondycji mięśnie i kości, obniża ryzyko problemów z podwyższonym cholesterolem czy nadciśnieniem oraz dba o odporność organizmu. To także sposób na lepsze samopoczucie! 

2. Bieganie oczyszcza umysł 

Wyciszenie umysłu i obniżenie poziomu stresu podczas biegania to jedna z pierwszych zalet, którą podają sportowcy po zapytaniu: co daje bieganie? To pewnego rodzaju forma medytacji, która przynosi satysfakcję i podnosi samoocenę. Pokonywanie własnych barier i stawianie sobie wyzwań podczas treningu jest prawdziwym źródłem endorfin. 

3. Bieganie wspiera utratę wagi 

Większy wysiłek fizyczny = większy wydatek energetyczny, a co za tym idzie szybsze spalanie kalorii. Taka aktywność połączona ze zbilansowaną dietą może dać naprawdę zniewalające efekty, które pozwolą Ci schudnąć. 

4. Bieganie to łatwo dostępny sport 

Biegać każdy może, trochę lepiej, trochę gorzej. Nie musisz mieć dużo specjalistycznego sprzętu czy wyjątkowych warunków, by uprawiać ten sport. Jedynym niezbędnym akcesorium są wygodne buty. Możesz biegać nawet po swojej najbliższej okolicy! 

Samemu czy w grupie? 

Bieganie solo jest świetne, ale to sport, dzięki któremu szybko można stać się częścią aktywnej i wzajemnie wspierającej się społeczności. Możecie nawzajem się motywować czy monitorować swoje postępy – obecnie da się to zrobić nawet dzięki specjalnym aplikacjom na telefon. Przynależność do grupy biegaczy pozwala szybko budować przyjaźnie i zwiększa pewność siebie, a możliwość dzielenia wspólnej pasji z innymi ludźmi jest prawdziwie uskrzydlającym uczuciem. Dołącz do istniejących w wielu miastach grup, takich jak Parkrun w Warszawie lub wybierz się na maraton, jeśli czujesz się już na siłach. To sposób, dzięki któremu możesz nawet poznać języki obce

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by oddać się bieganiu w samotności. Bądź co bądź to sport indywidualny, a bieganie solo i w ciszy pozwala się prawdziwie zrelaksować. Dla każdego coś dobrego! 

Czego będziesz potrzebować? 

Co daje bieganie? Tę bezkresną wolność – nie tylko przy wyborze tras, ale również względem wyposażenia. Możesz oczywiście wyposażyć się w funkcjonalne gadżety, ale jedyną tak naprawdę potrzebną Ci rzeczą będą wygodne buty, które zadbają o Twoją prawidłową posturę podczas biegu i kondycję Twojej stopy. Dzięki temu uda Ci się odciążyć kręgosłup i bez problemów oddać sportowi. To nie fotografia artystyczna, która wymaga większej inwestycji w sprzęt! Na wybór dopasowanych butów powinieneś jednak poświęcić sporo czasu.

Jak to zrobić?  

  1. Zacznij od przeanalizowania swojej wagi. Im większa, tym buty powinny mieć mocniejszą amortyzację, dzięki czemu uda Ci się odciążyć stawy i kręgosłup

  2. Rozważ rodzaj podłoża, po którym najczęściej będziesz się przemieszczać. Jeśli będą to ścieżki leśne lub górskie, dobrze postawić na buty z mocno wyprofilowaną powierzchnią, które zadbają o dobrą przyczepność. W przypadku asfaltu czy betonu świetnie sprawdzą się buty posiadające dobrą stabilizację stopy i amortyzację. 

  3. Wybierając buty w sklepie, dobrze robić to po południu czy pod wieczór – najlepiej, gdy nogi będą już zmęczone i lekko nabrzmiałe. Tak najczęściej będą pracować podczas biegu! 

  4. Pamiętaj, żeby dobrze zmierzyć oba buty! Różnice w wielkości stopy mogą dawać się we znaki podczas biegu.

Akcesoria biegowe to oczywiście nie tylko buty. W sklepach znajdziesz wiele sprzętu, które uczynią ten sport nie tylko przyjemniejszym, lecz także wygodniejszym. Które są naszymi ulubionymi? Z pewnością podczas dłuższych tras sprawdza się funkcjonalny bidon, który pozwoli mieć zapas płynów zawsze przy sobie. Miłośnikom muzyki z pewnością spodobają się dobrze leżące w uchu słuchawki bezprzewodowe, które zapewnią energetyczną muzykę. Sprawia ona, że trening staje się jeszcze przyjemniejszy! Warto również wyposażyć się w odzież termiczną, która umożliwi treningi nawet w niższych temperaturach, czy funkcjonalny pokrowiec na telefon, który wygodnie można zawiesić na ramieniu

Jak zacząć? 

Najtrudniej jest postawić pierwszy krok – również podczas biegania! Chociaż wydaje się to banalnie proste, to dobrze jest mieć plan, który pozwoli nie zniechęcić się już po pierwszym kilometrze. Nie chodzi tu bynajmniej o szczegółowe rozpisanie oczekiwanych czasów czy dystansów, co po prostu naukę systematyczności. Dzięki temu uda się powoli przyzwyczajać organizm do wysiłku. 

Na początek dobrze zaplanować 3-4 treningi w tygodniu. Brzmi groźnie? Bez obaw, należy połączyć to z realistycznymi celami! I tak dobrym pomysłem na start jest wyjście na 20 minut powolnego biegu przeplatanego marszobiegiem. Udaje Ci się zrealizować cel bez problemu? To świetnie – następnym krokiem będzie przedłużenie treningu do 30 minut. Jakie biegacze podają kolejne bariery? Jeśli czujesz przypływ sił, możesz spróbować przełamać magiczną granicę 6 minut na kilometr. Jesteś już sportowcem! 

Co daje bieganie? Chociaż początki bywają trudne, systematyczność sprawi, że w niedługim czasie Twój organizm sam domagać będzie się wysiłku fizycznego! To wspaniałe uczucie, które sprawi, że po zakończonym treningu będziesz żywy i pełen energii. Tak jak gra na gitarze, bieganie wprawia w dobry nastrój i wypełnia organizm endorfinami. „Dzień biegowy” sprawi, że od razu lepiej wstawać Ci się będzie z łóżka! Co będzie następne? Nauka tańca? Energii wystarczy Ci nie tylko na nią! 

Co daje bieganie przez cały rok? 

Chociaż bieganie kojarzy się głównie ze sportem letnim, to jednak jest sportem całorocznym. Co więcej, wielu biegaczy poleca właśnie bieganie zimą! Chociaż ta mroźna pora roku jawi się bardziej jako czas leżenia na kanapie lub szukania w internecie informacji o tym, jak nauczyć się rysować, to zimą nie musimy rezygnować ze sportu. Decoupage, chociaż piękny, może poczekać! 

Zima to nie czas przerwy – ta pora roku daje całkowicie nowe możliwości biegowe. Obecnie ziąb nie jest już problemem, wystarczą grube warstwy bielizny termicznej czy specjalne stroje do biegania zimą. Z takim zestawem mroźne poranki, wieczory i śnieżyce nie są straszne! Gdy zimno przestaje być problemem, staje się nim… nasze nastawienie. Wystarczy jednak kilka minut biegu, by organizm się rozgrzał, a nam zrobiło się naprawdę rześko i świeżo. To sposób na to, by nie dać się zimie! 

Pamiętaj jednak, by decydując się na bieganie po zachodzie słońca, wyposażyć się w odblaski i kamizelkę, która sprawi, że będziesz widoczny z daleka. Bezpieczeństwo przede wszystkim! 

Co daje bieganie? To piękny sport, który uprawiać może w zasadzie każdy. Jest świetnym sposobem na medytację i wyciszenie po ciężkim dniu lub na energetyczne naładowanie się o wschodzie słońca. Zanurz się w biegowy świat i koniecznie zarejestruj na Westwing, byśmy mogli pozostać w kontakcie. Kto wie, może dzięki temu odnajdziesz swoje nowe ciekawe hobby? Po zarejestrowaniu się na Westwing zyskasz dostęp do naszych najlepszych poradników, najświeższych inspiracji i sekretów pięknego domu. A teraz… w drogę!