Pug zawinięty w brązowy kocyk

Stres może mieć bardzo negatywne skutki dla naszego ogranizmu, ponieważ powoduje on lęki, niepokój oraz liczne choroby i dolegliwości. Ale na szczęście da się go powstrzymać. Tylko jak? Sprawdź nasze wskazówki, jak radzić sobie ze stresem poprzez między innymi tworzenie relaksacyjnej aranżacji Twojego mieszaknia, ćwiczenia ciała i umysłu, bądź po prostu znalezienia więcej czasu dla siebie.

Objawy stresu 

Lęk, depresja, drażliwość, zły nastrój, gniew, niska samoocena, agresja – to tylko niektóre z jego objawów. Pod wpływem stresu chętniej sięgamy po używki, takie jak kofeina, alkohol czy narkotyki lub nawet te z pozoru mniej szkodliwe jak zakupy, czy media społecznościowe. Nie radzimy sobie z obowiązkami. Dodatkowo, spada nasze libido i nie mamy ochoty na seks.  

Kolejnym objawem stresu jest osłabienie naszej odporności. Co to oznacza? Poprostu, częściej dopadają nas różne infekcje, doświadczamy kłopotów z oddychaniem, bólów kręgosłupa i ucisków w klatce piersiowej. Nie możemy zasnąć i budzimy się w nocy. Do objawów stresu zalicza się jeszcze niestrawność, biegunki, zaparcia, alergie, problemy skórne, astma, drżenie rąk oraz zaburzenia miesiączkowania, trawienia i wagi.  

Zaobserwowałaś u siebie takie problemy? Czas z tym skończyć!  Dowiedz się jak zadbać o siebie!

3 fakty: Czym jest stres? 

Kobieta w jasnym biurze nachylająca się nad biurkiem
  1. Stresujemy się, gdy czujemy, że nie sprostamy postawionemu przed nami zadaniu. Mogą to być kłopoty rodzinne, natłok obowiązków w pracy lub ważny egzamin.  
  2. Stres może bardzo negatywnie wpływać na nasze uczucia i emocje. Możemy też poczuć, że nie mamy nad nimi kontroli. Zmieniamy się nie do poznania.  
  3. Pod silną presją organizm zbiera całą swoją siłę i zaopatruje komórki w dodatkową energię. Tym samym, w ciele powstaje ciągły stan alarmowy, który w długim okresie czasu jest wykańczający.  

Jak radzić sobie ze stresem?

Jeśli już od jakiegoś czasu zastanawiasz się jak radzić sobie ze stresem, pewnie w tym momencie myślisz, tak! To ja! Tylko jak mogę temu zaradzić? Dobra wiadomość jest taka, że nie jesteś z tym sama. Miliony ludzi zmagają się codziennie z objawami stresu i jest to dobrze zbadany problem, o którym napisano już miliony książek. Innymi słowy. jako gatunek, wiemy dobrze jak uporać się ze stresem i jego objawami. Trzeba tylko metodycznie wcielić w życie kilka ważnych zasad. Twoje ciało i umysł chcą Ci w tym pomóc i czekają tylko na zmianę. Zastosowanie nawet jednej z naszych metod powinnaś odczuć błyskawicznie. Twoje ciało i umysł dobrze wiedzą, czego potrzebują, by być szczęśliwe. Czasem trzeba po prostu wsłuchać się w ich potrzeby.

6 sposobów na osiągnięcie równowagi emocjonalnej

Kluczem do życia, w którym stres nie wpływa za bardzo na nasze samopoczucie jest równowaga, zarówno ciała, jak i umysłu. Poznaj nasze propozycje na osiągnięcie spokoju duszy.

  1. Medytuj

    Poświęć trochę czasu dla siebie każdego dnia, przełącz telefon na tryb samolotowy, usiądź w spokojnym miejscu i poobserwuj własne myśli. Możesz do tego wykorzystać aplikacje do medytacji dla początkujących lub mindfulness. Wiele z nich działa nawet bez internetu, więc telefon nie powinien Cię rozpraszać.

  2. Naucz się oddychać!

    Wszyscy oczywiście oddychamy, ale prawie zawsze nieświadomie. Gdy nasze ciało i umysł są spięte, to nasz oddech automatycznie staje się płytki. Dobra wiadomość jest taka, że można ten proces stosunkowo łatwo odwrócić. Poprzez świadome, głębokie oddychanie przeponowe dajesz mózgowi sygnał, że niebezpieczeństwo minęło i ciało automatycznie się rozluźnia.

  3. Pisz pamiętnik

    Wbrew pozorom pamiętnik to nie tylko rozrywka nastolatków. Kiedy po raz ostatni sięgnęłaś po pióro lub długopis, żeby napisać coś dłuższego niż listę zakupów? A szkoda, bo udowodniono, że pisanie ręczne ma dobroczynny wpływ na mózg, uwalnia ukryte emocje i pozwala nam spojrzeć na nasze problemy z pewnym dystansem.

  4. Rób przerwy

    Uspokój organizm regularnymi przerwami w pracy. Weź głęboki oddech i co ważne, nie zabieraj na przerwę smartfona. Wyłącz wszelkie zbędne bodźce – telewizor, radio, komputer, telefon.  Delektuj się rytuałem robienia kawy czy herbaty. Bądź obecna w każdej chwili.

  5. Słuchaj ulubionej muzyki

    Poświęć jeden wieczór i odgrzeb stare ulubione przeboje lub spędź wieczór, odkrywając nową muzykę. Czasem bardzo łatwo zapomnieć o tym, co kiedyś sprawiało nam przyjemność, a większość z nas kocha przecież piękne dźwięki. Skompletuj własną listę ulubionych piosenek, a potem śpiewaj i tańcz!

  6. Przeczytaj książkę psychologiczną

    Zainwestuj w siebie i dowiedz się czegoś o tym, jak funkcjonuje Twój umysł i jak sobie pomóc. Najlepszy na to sposób to oczywiście psychoterapia, ale nie każdy z nas może sobie na nią pozwolić. W międzyczasie polecamy: „Ciało a stres” – Gabora Maté, „Siłę nawyku”- Charlesa Duhigg, „Biegnącą z wilkami” – Clarissy Pinkola Estés, „Ciszej proszę…” – Susan Cain.

Jak radzić sobie ze stresem poprzez dbanie o ciało? 5 pomysłów

Skoro już zatroszczyliśmy się o umysł, to pora na poświęcenie chwilki czasu również swojemu ciału. Wszak w zdrowym ciele, zdrowy duch! Poznaj nasze wskazówki na to, jak zadbać o ciało, by stało się silne i odporne na stres.

  1. Regularne ćwiczenia są dobre dla ciała, umysłu i Twojego zdrowia. Dlatego, warto poświęcić, chociaż 20 minut na codzienny ruch. Kup matę do ćwiczeń, ciężarki, ubierz wygodne ubranie i znajdź film instruktażowy na YouTube z Zumbą lub ćwiczeniami fitness. Bardzo pomaga to z motywacją. Alternatywnie zacznij regularnie biegać, zwłaszcza jeśli w pobliżu masz park lub las.
  2. Joga w domujoga to więcej niż trening elastyczności. To cała filozofia, która tyle samo czasu poświęca na wewnętrzną równowagę umysłu, co wzmacnianie mięśni. Oprócz jogi poznaj inne ćwiczenia relaksacyjne, takie jak trening autogenny lub progresywne rozluźnianie mięśni. 
  3. Zatroszcz się o zdrową dietę — to niesamowite, jak dieta może wpłynąć nie tylko na nasze zdrowie, ale również ogólne samopoczucie. Zainspiruj się, czytając blogi żywieniowe, takie jak „Make cooking easier” lub „Agata Berry” i wyeliminuj z diety wszystko to, co niekorzystnie wpływa na Twój nastrój.
  4. Dbaj o regularny sen — Śpij od 5 do 9 godzin w ciągu doby, aby zapewnić sobie zdrowy sen i co za tym idzie odpowiednią regenerację. Dowiedz się więcej o tym, jak ważny dla naszego zdrowia jest sen, czytając „Dlaczego śpimy” autorstwa Dr Matthew Walkera.
  5. Zrób sobie domowe spa — spraw sobie przyjemność i kup aromatyczną maskę na twarz lub włosy. W łazience ustaw świeczki. Możesz nawet użyć olejków eterycznych, które według aromaterapii mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Jak stworzyć relaksujący dom?  

Home sweet home: to w końcu Twoja oaza. Zastanów się, jak stworzyć w Twoim domu antystresową atmosferę, w której będziesz mogła naprawdę odpocząć? 

Dodaj więcej różnych źródeł światła – świece, lampy podłogowe, lampiony czy latarenki. Wyłącz oświetlenie sufitowe i tym samym stwórz przytulny klimat w Twoim mieszkaniu. Co więcej, pamiętaj o harmonijnych i relaksacyjnych zapachach – aromaty lawendy, mięty, czy cytrusów sprawdzą się wyśmienicie.  

Miękkie, wełniane koce i mnóstwo poduszek – Twoja sofa powinna mieć ich pełno. Przytul się do nich, odpręż się z książką i spokojnie zaśnij.  

Otocz się roślinami. Kontakt z naturą pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. Poza tym oczyszczają one powietrze i są pięknym elementem dekoracyjnym.

Otocz się kojącymi kolorami lub takimi, które wprawiają Cię w dobry nastrój. Najbardziej relaksujące barwy to ciepłe kolory: zieleń, beż, odcienie ziemi i słońca.

Mamy nadzieję, że wiesz już jak radzić sobie ze stresem. Daj się zainspirować naszą ekskluzywną ofertą w Westwing. Mamy nadzieję, że odmienisz swój dom i stworzysz własną oazę dobrego samopoczucia. Nigdy więcej stresu!