jak się rozbudzić: Osoba leżąca w łóżku i przeciągająca się

Spis treści

Każdy poranek to dla Ciebie droga przez mękę? Masz 10 budzików, a i tak nie możesz nigdy wstać na czas? Szczególnie ciemne, zimowe poranki nie nastrajają optymistycznie. Jeśli codziennie rano kilkukrotnie „włączasz drzemkę” oraz walczysz ze sobą, by wstać z ciepłego łóżka, przygotowaliśmy dla Ciebie kilka naszych pomysłów na to jak się rozbudzić i z uśmiechem rozpocząć dzień!

Alternatywa dla kawy, czyli co jeść i pić żeby się rozbudzić?

Filiżanka gorącej, pobudzającej kawy o poranku to dla wielu codzienny rytuał niemożliwy do pominięcia. Kawa niejednokrotnie ratuje nas w sytuacjach kryzysowych, a zastrzyk energii wywołany przez kofeinę jest jednym z powodów, dla których również rano po tę kawę sięgamy. Co jeśli kawa źle wpływa na nasz organizm? Jeśli jesteś od niej wręcz uzależniony możesz też zauważyć, że kawa pubudza Cię tylko bardzo krótkotrwale przed kolejnym spadkiem energii. Spokojnie, istnieją alternatywy, a wiele z nich pobudza delikatniej, za to na dłuższy czas. Do innych napojów energetyzujących należą:

  • czarna herbata
  • yerba
  • kakao
  • zielona herbata
  • matcha
  • herbata z szałwii

Na uczucie senności mogą wpłynąć również obfite i tłuste posiłki. Pełny żołądek może zaowocować brakiem energii! Chcąc osiągnąć zdrowy sen, postaw na lekkie produkty jak sałatki, a na śniadanie zbilansowany posiłek pełen białka, protein i węglowodanów, które da Ci zastrzyk energii i siły na poranne wyzwania. Podczas jego przygotowywania wypij szklankę wody z cytryną, by od samego rana zadbać o nawodnienie organizmu. Śniadanie najlepiej jeść mniej więcej pół godziny po przebudzeniu. Zadbaj również o odpowiednie porcje. Jedz częściej ale mniej by organizm nie tracił energii na wzmożone trawienie.

Jak się rozbudzić? Warunki zewnętrzne

Melatonina to hormon, który wpływa na rytm dobowy człowieka. Nie bez powodu bywa nazywana “hormonem snu”. Wytwarzana jest za pomocą ekspozycji na światło dzienne. Co za tym idzie, gdy masz rzadszy kontakt ze światłem słonecznym, bardziej chce Ci się spać i trudniej Ci się wstaje, a higiena snu jest zaburzona. Jeśli więc chcesz się obudzić pełni energii, odsłoń rano żaluzje i otwórz okno, by wpuścić do sypialni promienie słońca. Ważna jest również temperatura do spania. Powinna być ona około 4 stopnie niższa niż ta, która panuje w Twoim mieszkaniu. Warto pamiętać, że ekspozycja na słońce wpływa na syntezę witaminy D3 w naszym organizmie, która również wpływa na nasze samopoczucie.

Jak rano wstać z łóżka? 8 przydatnych porad!

Sen jest potrzebny, ale z kolei zbyt długi nie spełnia już funkcji regeneracyjnych. Wręcz przeciwnie, są badania, które sugerują, iż nadmiar snu może zwiększać ryzyko chorób serca, rozwoju cukrzycy, nadwagi, a także być przyczyną obniżonej koncentracji w ciągu dnia. Jak się rozbudzić i zacząć efektywnie dzień?

  1. Budzik stawiaj z dala od łóżka. Zmusi Cię to do wyjścia z niego w celu wyłączenia alarmu. Jedyna ważna rzecz – nie kładź się do niego z powrotem!
  2. Wieczorem wcześniej ogranicz światło niebieskie. Jesteśmy bardziej wrażliwi na sztuczne światło, niż nam się wydaje. Dlatego trzymaj się z dala od podświetlanych ekranów smartfonów, tabletów, telewizorów i komputerów na 3-4 godziny przed zaśnięciem.
  3. Odpowiednia temperatura jest ważna ale nie przesadź w drugą stronę. Mocno wychłodzone pomieszczenie nie sprzyja sprawnemu wstawaniu.
  4. Planuj małe przyjemności, które zmotywują Cię do sprawnego wstawania. Pyszne śniadanie, chwila z książką, wyjątkowa pielęgnacja ciała.
  5. Nigdy nie przestawaj budzika! Dosypianie to najgorsze, co możesz zafundować sobie z rana.
  6. W łóżku warto wyłączyć myślenie. Nie zaśnie ten, kto stresuje się, rozmyśla, układa plany, analizuje, dywaguje i na nowo odtwarza to, co przeżył. Ciekawym sposobem na zdrowe zaśnięcie będzie medytacja na sen.
  7. Przyczyną problemów z porannym wstawaniem może być… brak umiejętności wypoczywania. Postaw na aktywny wypoczynek, który odpowiedni dotlenia Twój mózg.
  8. Sprawne i wczesne wstawanie po prostu się opłaca. Nie zarywasz wieczorów i nocy! Gdy zaczniesz wstawać wczesnym rankiem zobaczysz, jak z każdym kolejnym dniem znika konieczność poświęcania nadprogramowych godzin na pracę.

Pomysły na poranne ćwiczenia

Dzień rozpoczęty od gimnastyki, rozciągania, jogi czy joggingu nie tylko pomoże Ci jak się rozbudzić ale i sprawi, że Twój organizm zacznie produkować endorfiny gwarantujące udany dzień. Poranna przebieżka po parku z pewnością definitywnie Cię rozbudzi, wzmocni i zmotywuje do działania! Wystarczy poświęcić kilkanaście minut by się rozbudzić. O świcie możemy wykonać wiele treningów nie tylko w domu, ale i na siłowni, czy na świeżym powietrzu. Zacznij od małych kroków. Stopniowo wydłużając czas treningów oraz liczbę powtórzeń, po prostu daj ciału czas na przyzwyczajenie się do porannej aktywności fizycznej. Zrezygnuj z bardzo intensywnych treningów. Rano ciało nie jest gotowe aż na takie wyzwania. Tak jak samochód organizm potrzebuje czasu na rozruch i nie można o tym zapominać!

Jak się rozbudzić po południu?

Często łapie Cię popołudniowy spadek energii? Nie możesz pozwolić sobie na długi odpoczynek bo czeka Cię jeszcze cała masa pracy? Spokojnie, podpowiemy Ci jak się rozbudzić.

Przede wszystkim świeże powietrze. Przewietrz pomieszczenie w którym się znajdujesz lub opuść je na chwilę. Krótki spacer z psem, spacer wokół firmy czy szybki skok do sklepu po świeży sok potrafią być zbawienne dla naszego działania.

Pij dużo wody. Najtańszym sposobem na odświeżenie, który znajdziesz wszędzie, jest po prostu wypicie szklanki zimnej wody w celu wzmocnienia. Odwodnienie jest szeroko rozpowszechnioną przyczyną spadków energii po południu.

Poprzez zwykłe rozciąganie i wyjście na krótki spacer ​​przywrócisz krew do mózgu i mięśni, a w konsekwencji zwiększysz swój poziom energii. Mały stretching potrafi zdziałać cuda.

Przyczyną spadków energii jest również zła dieta. Po zjedzeniu dużej ilości trudnego do strawienia pokarmu krew z mózgu przenosi się do żołądka i możesz zapomnieć o dobrej pracy przez jedną do półtorej godziny. Mniejsze porcje i lekko strawne posiłki nie tylko pomogą utrzymać dobrą kondycję fizyczną, ale nie pozwolą doprowadzić do popołudniowego osłabienia.

Co zrobić by się w końcu wyspać?

Sen jest niezwykle ważny. Wystarczy zarwać tylko jedną noc, by następnego dnia odczuwać nieprzyjemne efekty niewyspania, takie jak problemy z koncentracją, logicznym myśleniem, spowolnienie czasu reakcji, trudność w podejmowaniu najprostszych decyzji, a nawet koszmary senne. By zaradzić temu ostatniemu warto założyć sennik i regularnie spisywać znaczenie snów lub zrobić łapacz snów i odgonić je w ten sposób symbolicznie. Nasz umysł doceni takie rytuały.

  1. Stwórz swoje wieczorne rytuały

    Ciepła woda odpręża ciało i relaksuje umysł. Sprawia, że mięśnie się rozluźniają, a nerwy zostają ukojone. Wieczorny (ale nie za gorący) prysznic jest więc niezwykle wskazana dla nerwowych i przepracowanych osób.

  2. Wypróbuj olejki eteryczne

    Niewiele zapachów potrafi tak doskonale koić nerwy i wprowadzać w błogi nastrój jak lawenda. Możesz użyć lawendowego płynu do kąpieli lub skropić pościel kilkoma kroplami lawendowego olejku eterycznego.

  3. Zadbaj o odpowiednie warunki snu

    Wyłącz telefon i TV przynajmniej 2h przed planowanym zaśnięciem. Najlepsza temperatura pokoju w czasie snu to 18 do 20 stopni. Zaaranżuj pomieszczenie w subtelnych, chłodnych kolorach, a dekoracje utrzymaj do minimum. Niech to będzie Twoja sypialnia marzeń!

  4. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie

    Rolety zaciemniające ułatwiają zasypianie, ale blokują poranne światło słoneczne, które sygnalizuje mózgowi, że czas się obudzić. Powinniśmy zasypiać w ciemności i budzić się w naturalnym świetle słonecznym, ponieważ światło zmienia nasz cykl melatoniny. Najlepszym rozwiązaniem będzie delikatna maska na oczy z jedwabiu.

Każdy z nas wie doskonale, że poranki potrafią być bardzo ciężkie. Wstanie z łóżka wymaga od nas wielkiego wysiłku, zwłaszcza jeśli organizm domaga się kolejnej dawki snu. Pomysłów na to jak się rozbudzić jest wiele, mamy nadzieję, że znalazłeś swój idealny sposób. A jeśli szukasz dalszych inspiracji i porad, zarejestruj się na Westwing. Mamy dla Ciebie dedykowane kampanie oraz całą gamę pomysłów na stworzenie pięknego domu.