Dostęp do najlepszych marek do 70% taniej

Dostęp do najlepszych marek do 70% taniej

Otwarty notes z wypisanymi nawykami, które osoba stara się wdrożyć

Nowy rok za pasem, a zmian jak nie było, tak nie ma? Nie musisz czekać do kolejnego sylwestra – naszym zdaniem każdy dzień jest dobry na to, by wytworzyć w sobie nowe, pożyteczne nawyki! Czasem wystarczy niewielka zmiana, odrobina uwagi poświęcona swojemu ciału i wnętrzu, by nabrać zupełnie nowej mocy, naszej własnej i prywatnej, która da nam trochę więcej życiodajnej energii wypływającą wprost z naszego wnętrza. Podpowiemy Ci, jak wypracować sobie nowe przyzwyczajenia oraz przedstawimy kilka pomysłów na nawyki, które warto wprowadzić do swojej codziennej rutyny.

Czym są nawyki?

Nawyk to słowo – wytrych. Definicyjnie będzie to zautomatyzowana czynność, którą wykonujemy pod wpływem jakiegoś bodźca. Jest to takie zachowanie, które możesz wykonać bez udziału Twojej świadomości czy nawet pamięci. Brzmi to nieco… robotycznie, ale po krótce – to czynność, którą z łatwością i przyjemnością wykonasz w dowolnym momencie życia – staje się ona tak prosta jak oddychanie czy spacer po chodniku, staje się naturalną częścią Ciebie i Twojej codzienności. Dlatego tak ważne są wszystkie dobre nawyki – te, które pomagają nam się rozwijać czy utrzymać dobrą kondycję – psychiczną i fizyczną.

Jak można wytworzyć nawyki?

Nawyki stworzyć można tylko przez praktykę – spójrz na mistrzów wykonywania jakiejś czynności – mniej lub bardziej skomplikowanej. Wiesz przecież, że na jej opanowanie poświęcili oni setki, jeśli nie tysiące godzin. Podobnie jest z nawykami, potrzeba czasu na przyzwyczajenie organizmu do ich wykonywania, do przekonania go, że nie są niczym obcym. 

Do wytworzenia nawyku potrzebne są cztery elementy:

  • Bodziec, który popchnie Cię do jego wykonania,
  • Pragnienie, które wywoła działanie oraz
  • Nagroda, którą otrzymasz po jego wykonaniu.
  • A po jakimś czasie, bodziec przemieni się w działanie.

Powtarzając codziennie takie bodźce czynnościowe przez dłuższy czas, wykształcisz sobie nawyk. W ten sposób możesz wykształcić sobie nie tylko te dobre, ale również te złe nawyki – na przykład za każdym razem, gdy wracając do domu zatrzymywać się będziesz w barze szybkiej obsługi z żółtym „M” w logo. 

Programując się jednak w tę lepszą stronę, możesz przynieść sobie i swojemu ciału mnóstwo korzyści. Badania dowodzą, że wystarczy 27 dni powtarzania określonej czynności, by powstały nawyk jej wykonywania. Może to być picie wody, jedzenie rano banana no właśnie, jakie nawyki warto sobie wyrobić? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie!

Nawyki: 10 wspaniałych propozycji

Podobno jesteśmy jedynie sumą przyzwyczajeń, nawyków i odruchów. Zastanów się więc – z jakich chciałbyś być złożony? Czasem wystarczy mała zmiana swojego codziennego trybu dnia, wygospodarowanie sobie dodatkowych 5 minut, by wyrobić nawyki, które pomogą nam żyć bardziej w zgodzie z samym sobą. Zabierajmy się do pracy – oto lista zachowań, do których warto przyzwyczajać ciała i umysły!

  1. Kto rano wstaje, ten ma zdrowy nawyk!

    Cierpisz na bolączkę wiecznego braku czasu? Spróbuj przyzwyczaić się do wstawania chociaż pół godziny wcześniej – dodatkowego czasu nie musisz przeznaczać na pracę, a na chwilę oddechu i relaksu przed rozpoczynającym się dniem. Powspominaj swoje sny, a może poobserwuj wschód słońca przez okno? Kiedy ostatnio to robiłeś?

  2. ,,Uważna” herbata

    Zyskując czas po wcześniejszym wstaniu, zdobędziesz kilka dodatkowych minut na to, co przyjemne. Spróbuj wykształcić sobie nawyk picia uważnej herbaty – napoju tylko dla Ciebie. Niech jej parzenie stanie się swojego rodzaju oczyszczającym rytuałem. Nie musi to być oczywiście herbata – tak naprawdę wystarczy ciepła woda rozgrzewająca Twój zaspany organizm. Usiądź na 5 minut i zrelaksuj się – bez telefonu i bez zewnętrznych bodźców. Tylko Ty i Twój napar. Ach!

  3. Wyrażanie wdzięczności

    Często w pędzie codzienności zapominamy o tym, co dobrego przydarzyło nam się w ciągu dnia. Spróbuj każdego wieczora pomyśleć o rzeczach, za które jesteś wdzięczny – jeśli masz problem z ich przywołaniem, spróbuj je zapisać. Zobaczysz, ich ilość Cię zaskoczy!

  4. Medytacja

    Choć samo słowo może wydawać się trudne, to nie musisz od razu robić z siebie buddyjskiego mistrza – wystarczy 5 minut i wystarczy przy oknie. Pogódź się ze swoimi myślami, pozwól im spokojnie płynąć. Jak rzeka. Skup się na swoim oddechu. Wdech – wydech. Liczysz się tylko Ty i ta chwila.

  5. Wzbudzanie ciekawości

    Pamiętasz jeszcze ten czas, gdy zastanawiałeś się, dlaczego niebo jest niebieskie? Ile jest zwierząt na świecie? Albo bardziej z naszego podwórka – z wypiekami na twarzy poznawałeś zasady projektowania wnętrz? Często zapominamy o tym, jak fascynujący jest świat, który nas otacza. Nie duś w sobie wewnętrznego dziecka – codziennie poświęć chociaż 20 minut na to, by dowiedzieć się o nim czegoś nowego, nauczyć się czegoś nie związanego z Twoją codzienną pracą czy edukacją, co zawsze uważałeś za interesujące. Może krótki kurs rysowania? Nauka dendrologii? Wrodzona ciekawość rozbudzi Twoją wewnętrzną mądrość i kreatywność. To nie do przecenienia!

  • Ścielenie łóżka

Chociaż może się to wydawać prozaiczne, nawyk ścielenia łóżka to bardzo dobry pomysł. Czemu? Pomaga symbolicznie odciąć czas snu od czasu działania i ułożyć sobie w głowie cały nadchodzący dzień. Pościelone łóżko pokazuje szacunek do samego siebie i wprowadza ład do codziennego życia, pomagając się skupić. To bardzo ważne!

  • Próbowanie nowych rzeczy

Rutyna potrafi zabić całą kreatywność i pozytywne emocje – postaraj się każdego dnia zrobić przynajmniej jedną nową rzecz. Nie musi to być nic wielkiego – być może wystarczy nowa trasa do biura? Powrót z pracy spacerem przez park? Zdziwisz się, jak wiele pozostaje do odkrycia każdego dnia!

  • Świecące prostokąty

Chociaż smartfony otaczają nas zewsząd, by zachować spokój ducha warto chociaż na chwilę się od nich oderwać, by pozostać z samym sobą. Spróbuj zrezygnować ze świecącego prostokąta na pół godziny przed snem i po przebudzeniu. Lubisz wieczorną lekturę? Wybierz książkę! 

  • Planowanie 

Każdego wieczora spróbuj znaleźć czas na zaplanowanie obowiązków czekających Cię od rana. Lubisz planować wszystko z wyprzedzeniem? Być może niedziela wieczorem będzie dobrym miejscem na nawyk przemyślenia całego nadchodzącego tygodnia.

  • Odpoczynek i spokój

Nie ma nic gorszego niż wieczna gonitwa – chociaż w rytmie codziennego życia można się w niej nieco zatracić. Dlatego tak ważne jest, by wyrobić w sobie nawyk odpoczynku bez wyrzutów sumienia. Nie jest on nagrodą – jest obowiązkiem tak samo ważnym jak praca. Co Cię relaksuje? Spacer po lesie? Gra na konsoli? Kolacja z najbliższymi? Pisanie bloga? Cokolwiek to będzie − zasługujesz na to! Zachowaj balans!

Mamy nadzieję, że zainspirowaliśmy Cię do wyrobienia sobie nowych przyzwyczajeń. Oczywiście, proponowane przez nas nawyki nie są jedynymi słusznymi rozwiązaniami – jeśli czujesz, że potrzeba Ci czegoś innego, nie bój się improwizować. Sam przecież podskórnie wiesz, co jest dla Ciebie najlepsze. By pomóc sobie w nawyku odwiedzania Westwing, koniecznie zarejestruj się na naszej stronie – dzięki temu nie przegapisz kolejnych inspirujących poradników, najlepszych ofert czy promocji dla pięknego domu! Powodzenia!