Otwarty notes z wypisanymi nawykami, które osoba stara się wdrożyć

Nowy rok za pasem, a zmian jak nie było, tak nie ma? Nie musisz czekać do kolejnego sylwestra – naszym zdaniem każdy dzień jest dobry na to, by wytworzyć w sobie nowe, pożyteczne nawyki! Czasem wystarczy niewielka zmiana, odrobina uwagi poświęcona swojemu ciału i wnętrzu, by nabrać zupełnie nowej mocy, naszej własnej i prywatnej, która da nam trochę więcej życiodajnej energii wypływającą wprost z naszego wnętrza. Podpowiemy Ci, jak wypracować sobie nowe przyzwyczajenia oraz przedstawimy kilka pomysłów na nawyki, które warto wprowadzić do swojej codziennej rutyny.

Czym są nawyki?

Nawyk to słowo – wytrych. Definicyjnie będzie to zautomatyzowana czynność, którą wykonujemy pod wpływem jakiegoś bodźca. Jest to takie zachowanie, które możesz wykonać bez udziału Twojej świadomości czy nawet pamięci. Brzmi to nieco… robotycznie, ale po krótce – to czynność, którą z łatwością i przyjemnością wykonasz w dowolnym momencie życia – staje się ona tak prosta jak oddychanie czy spacer po chodniku, staje się naturalną częścią Ciebie i Twojej codzienności. Dlatego tak ważne są wszystkie dobre nawyki – te, które pomagają nam się rozwijać czy utrzymać dobrą kondycję – psychiczną i fizyczną.

Jak można wytworzyć nawyki?

Jak zadbać o siebie? Tworzenie zdrowych nawyków to chyba jedno z najpotężniejszych narzędzi, jakie mamy do dyspozycji, by pozytywnie wpłynęć na własne życie. Nawyki stworzyć można tylko przez praktykę – spójrz na mistrzów wykonywania jakiejś czynności – mniej lub bardziej skomplikowanej. Wiesz przecież, że na jej opanowanie poświęcili oni setki, jeśli nie tysiące godzin. Podobnie jest z nawykami, potrzeba czasu na przyzwyczajenie organizmu do ich wykonywania, do przekonania go, że nie są niczym obcym. 

Do wytworzenia nawyku potrzebne są cztery elementy:

  • Bodziec, który popchnie Cię do jego wykonania,
  • Pragnienie, które wywoła działanie oraz
  • Nagroda, którą otrzymasz po jego wykonaniu.
  • A po jakimś czasie, bodziec przemieni się w działanie.

Powtarzając codziennie takie bodźce czynnościowe przez dłuższy czas, wykształcisz sobie nawyk. W ten sposób możesz wykształcić sobie nie tylko te dobre, ale również te złe nawyki – na przykład za każdym razem, gdy wracając do domu zatrzymywać się będziesz w barze szybkiej obsługi z żółtym „M” w logo. 

Jak wypracować zdrowe nawyki: 6 porad

  1. Zacznij od małych kroków

    Przede wszystkim postaw sobie cele, którym możesz sprostać, na przykład: zamiast przechodzić na ścisłą dietę, ogranicz słodycze do weekendów. Jeśli nie ćwiczysz regularnie, zacznij od 15 minut jogi w domu dziennie – w przeciwnym razie możesz coś nadwyrężyć.

  2. Obudź w sobie optymizm

    Traktuj siebie łagodnie bez względu na to, czy udało Ci się dzisiaj podtrzymać nowy nawyk. Pozytywne skojarzenia związane z nowym przyzwyczajeniem pomogą w jego pielęgnacji.

  3. Nie zmieniaj zdania

    Trzymaj się raz podjętej decyzji. Jeśli umówiłaś się ze znajomą na sesję jogi w parku, nie odwołuj spotkania, nawet jeśli już nie masz na nie ochoty.

  4. Zidentyfikuj wszystko, co Cię blokuje

    Tutaj przyda się nieco introspekcji, którą można osiągnąć, dzięki psychoterapii lub medytacji. Uleganie złym nawykom często wynika z chęci zmniejszenia niepokoju lub stresu. Nie odpychaj i nie tłamś w sobie negatywnych emocji – paradoksalnie tylko poprzez uważne ich doświadczenie, możemy wyzwolić się od złych nawyków. Sprawdź też nasze porady na to, jak radzić sobie ze stresem.

  5. Podziel się Twoim planem z bliskimi

    Szukaj wsparcia rodzinie i przyjacielach. Dzięki temu Twój nowy zdrowy nawyk stanie się rówież bardziej “oficjalny” i konkretny.

  6. Zmień kontekst

    Ludzie są niewolnikami własnych przyzwyczajeń, a większość decyzji zapada nieświadomie. Dlatego w tworzeniu nowych nawyków lub pozbywaniu się starych, tak ważne jest przerwanie rutyny, która prowadzi do starego przyzwyczajenia. Jeśli np. chcesz spędzać mniej czasu w mediach społecznościowych, usuń z telefonu te aplikacje, których chcesz mniej używać a pobierz np. taką do medytacji dla początkujących. To wytworzy nowe skojarzenie z Twoim telefonem i przerwie starą rutynę. Jeśli usiłujesz zadbać o zdrowy sen, nie używaj alarmu w telefonie – kup budzik a telefon ładuj poza sypialnią, dzięki temu nie będziesz po niego sięgała tuż przed snem.

Dobre nawyki: lista 10 wspaniałych propozycji

czarny japoński imbryk do herbaty na drewnianej tacy

Programując się jednak w tę lepszą stronę, możesz przynieść sobie i swojemu ciału mnóstwo korzyści. Badania dowodzą, że wystarczy 27 dni powtarzania określonej czynności, by powstały nawyk jej wykonywania. Może to być picie wody, jedzenie rano banana no właśnie, jakie nawyki warto sobie wyrobić? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie!

Podobno jesteśmy jedynie sumą przyzwyczajeń, nawyków i odruchów. Zastanów się więc – z jakich chciałbyś być złożony? Czasem wystarczy mała zmiana swojego codziennego trybu dnia, wygospodarowanie sobie dodatkowych 5 minut, by wyrobić nawyki, które pomogą nam żyć bardziej w zgodzie z samym sobą. Zabierajmy się do pracy – oto lista zachowań, do których warto przyzwyczajać ciała i umysły!

  • Kto rano wstaje, ten ma zdrowy nawyk! Cierpisz na bolączkę wiecznego braku czasu? Spróbuj przyzwyczaić się do wstawania chociaż pół godziny wcześniej – dodatkowego czasu nie musisz przeznaczać na pracę, a na chwilę oddechu i relaksu przed rozpoczynającym się dniem. Powspominaj swoje sny, a może poobserwuj wschód słońca przez okno? Kiedy ostatnio to robiłeś?
  • ,,Uważna” herbata Zyskując czas po wcześniejszym wstaniu, zdobędziesz kilka dodatkowych minut na to, co przyjemne. Spróbuj wykształcić sobie nawyk picia uważnej herbaty – napoju tylko dla Ciebie. Niech jej parzenie stanie się swojego rodzaju oczyszczającym rytuałem. Nie musi to być oczywiście herbata – tak naprawdę wystarczy ciepła woda rozgrzewająca Twój zaspany organizm. Usiądź na 5 minut i zrelaksuj się – bez telefonu i bez zewnętrznych bodźców. Jest to też świetna metoda do praktyki mindfulness. Tylko Ty i Twój napar. Ach!
  • Wyrażanie wdzięczności – Często w pędzie codzienności zapominamy o tym, co dobrego przydarzyło nam się w ciągu dnia. Spróbuj każdego wieczora pomyśleć o rzeczach, za które jesteś wdzięczny – jeśli masz problem z ich przywołaniem, spróbuj je zapisać. Zobaczysz, ich ilość Cię zaskoczy!
  • Medytacja – Choć samo słowo może wydawać się trudne, to nie musisz od razu robić z siebie buddyjskiego mistrza – wystarczy 5 minut i wystarczy przy oknie. Pogódź się ze swoimi myślami, pozwól im spokojnie płynąć. Jak rzeka. Skup się na swoim oddechu. Wdech – wydech. Liczysz się tylko Ty i ta chwila.
  • Wzbudzanie ciekawości – Pamiętasz jeszcze ten czas, gdy zastanawiałeś się, dlaczego niebo jest niebieskie? Ile jest zwierząt na świecie? Albo bardziej z naszego podwórka – z wypiekami na twarzy poznawałeś zasady projektowania wnętrz? Często zapominamy o tym, jak fascynujący jest świat, który nas otacza. Nie duś w sobie wewnętrznego dziecka – codziennie poświęć chociaż 20 minut na to, by dowiedzieć się o nim czegoś nowego, nauczyć się czegoś nie związanego z Twoją codzienną pracą czy edukacją, co zawsze uważałeś za interesujące. Może krótki kurs rysowania? Nauka dendrologii? Wrodzona ciekawość rozbudzi Twoją wewnętrzną mądrość i kreatywność. To nie do przecenienia!
  • Ścielenie łóżka – Chociaż może się to wydawać prozaiczne, nawyk ścielenia łóżka to bardzo dobry pomysł. Czemu? Pomaga symbolicznie odciąć czas snu od czasu działania i ułożyć sobie w głowie cały nadchodzący dzień. Pościelone łóżko pokazuje szacunek do samego siebie i wprowadza ład do codziennego życia, pomagając się skupić. To bardzo ważne!
  • Próbowanie nowych rzeczyRutyna potrafi zabić całą kreatywność i pozytywne emocje – postaraj się każdego dnia zrobić przynajmniej jedną nową rzecz. Nie musi to być nic wielkiego – być może wystarczy nowa trasa do biura? Powrót z pracy spacerem przez park? Zdziwisz się, jak wiele pozostaje do odkrycia każdego dnia!
  • Świecące prostokątyChociaż smartfony otaczają nas zewsząd, by zachować spokój ducha warto chociaż na chwilę się od nich oderwać, by pozostać z samym sobą. Spróbuj zrezygnować ze świecącego prostokąta na pół godziny przed snem i po przebudzeniu. Lubisz wieczorną lekturę? Wybierz książkę! 
  • Planowanie – Każdego wieczora spróbuj znaleźć czas na zaplanowanie obowiązków czekających Cię od rana. Lubisz planować wszystko z wyprzedzeniem? Być może niedziela wieczorem będzie dobrym miejscem na nawyk przemyślenia całego nadchodzącego tygodnia.
  • Odpoczynek i spokój

Nie ma nic gorszego niż wieczna gonitwa – chociaż w rytmie codziennego życia można się w niej nieco zatracić. Dlatego tak ważne jest, by wyrobić w sobie nawyk odpoczynku bez wyrzutów sumienia. Nie jest on nagrodą – jest obowiązkiem tak samo ważnym jak praca. Co Cię relaksuje? Spacer po lesie? Gra na konsoli? Kolacja z najbliższymi? Pisanie bloga? Cokolwiek to będzie − zasługujesz na to! Zachowaj balans!

Mamy nadzieję, że zainspirowaliśmy Cię do wyrobienia sobie nowych przyzwyczajeń. Oczywiście, proponowane przez nas nawyki nie są jedynymi słusznymi rozwiązaniami – jeśli czujesz, że potrzeba Ci czegoś innego, nie bój się improwizować. Sam przecież podskórnie wiesz, co jest dla Ciebie najlepsze. By pomóc sobie w nawyku odwiedzania Westwing, koniecznie zarejestruj się na naszej stronie – dzięki temu nie przegapisz kolejnych inspirujących poradników, najlepszych ofert czy promocji dla pięknego domu! Powodzenia!