Liście jesienne na ziemi

Dnia coraz mniej, noce coraz dłuższe, a Ty czujesz się przygnębiony? Jesienne przesilenie, choć nie jest chorobą, przynosi ze sobą zespół objawów osłabienia, związanych z reakcją organizmu na zmianę warunków atmosferycznych. Jak sobie z nim radzić by nie zwariować? Poznaj wroga i sprawdź nasze sposoby na jesienną chandrę! 

Czym jest jesienne przesilenie? 

Przesilenie jesienne to stan, który dotyka właściwie każdego z nas w mniejszym lub większym stopniu. Jedni znoszą zmianę pór roku lepiej, w przypadku innych objawy przesilenia jesiennego są bardziej widoczne. Wszystkie one wiążą się z zaburzeniem działania zegara biologicznego, na który wpływ w dużej mierze mają promienie słoneczne. Nie pomogą tu jesienne dekoracje czy najnowsze trendy wnętrzarskie na jesień 2021 – w tym czasie jest nam po prostu źle. Ze względu na niższe temperatury czy częstsze opady deszczu przebywamy mniej na zewnątrz, przez co nasz organizm może być niedotleniony. To z kolei pociąga za sobą konsekwencje dla naszej psychiki. Stajemy się apatyczni, przygnębieni, trudno nam o letni optymizm. Dopada nas po prostu zmęczenie. 

Kiedy jest równonoc jesienna? 

Równonoc jesienna jest zjawiskiem astrologicznym, które może mieć znaczny wpływ na funkcjonowanie organizmu każdego człowieka. To ona odpowiada za jesienne przesilenie. Równonoc jesienna każdego roku zachodzi w przedziale między 21-24 września. Od tego momentu z każdą kolejną dobą noc staje się dłuższa, natomiast dzień coraz krótszy. Kalendarzowe lato odchodzi na spoczynek na najbliższe dziewięć miesięcy, a jesienna aura zaczyna na dobre ingerować w otaczający nas krajobraz i nie tylko. 

Jesienne przesilenie: symptomy fizyczne 

Niestety jesień to nie tylko parki usłane złoto-czerwonymi liśćmi. To także znacznie mniej słońca i witaminy D, opady deszczu i zdecydowanie niższa temperatura. A to wszystko składa się na jesienne przesilenie.  

Czego najczęściej możesz się spodziewać jesienią? Objawami przesilenia jesiennego są:  

  • senność/apatia 
  • bóle głowy 
  • osłabienie fizyczne 
  • wypadanie włosów 
  • zaburzenia apetytu 
  • dolegliwości jelitowe 
  • niedotlenienie 
  • kołatanie serca 
  • bóle i skurcze z powodu niedoboru witamin 

Niska temperatura na zewnątrz skutkuje też podatnością na infekcje, zwłaszcza u chorych na opryszczkę wargową i osób z nieżytem nosa czy gardła. Jesienna depresja, mimo że powoduje senność i ogólne osłabienie, wywołuje problemy ze snem w nocy.  

Jesienna chandra: objawy psychosomatyczne 

Jesienne przesilenie odciska się nie tylko na zdrowiu fizycznym, wpływa negatywnie także na psychikę. Dolegliwości takie jak zmęczenie i osłabienie potęgują depresję, wywołują huśtawkę nastrojów. Chodzimy rozdrażnieni ze względu na problemy z koncentracją, jesteśmy pozbawieni motywacji do działania, nie mamy ochoty na spotkania towarzyskie. Często na co dzień towarzyszy nam też również lęk. A to wszystko potęgowane jest przez objawy fizyczne, zataczając koło ogólnego niechcenia i zrezygnowania.  

Jak poradzić sobie z jesienna chandrą? 

  1. Zadbaj o siebie i swój spokój psychiczny

    Idź na masaż, basen, siłownię. Zrób sobie długą, gorąca kąpiel. Zobacz ulubiony film, poczytaj książkę lub zrób swoje ulubione danie. Zainspiruj się trendem jesieniara – delektuj się sezonowymi przyjemnościami: kolorami jesieni, spacerem w parku, wieczorem z książką…

  2. Pozbądź się toksyn!

    Nasz organizm może być zanieczyszczony, a jesień to doskonały czas na pozbycie się toksyn. Zmień dietę, postaw na produkty, które pomogą Ci w oczyszczeniu, pij dużo wody i zawsze miej pod ręką zieloną herbatę.

  3. Motywują Cię wyzwania?

    Podejmij się jakiegoś na czas trwania okresu jesienno – zimowego. Może 4 treningi w tygodniu? Albo jedna książka tygodniowo? A może przegląd top 100 filmów? To jak ono wygląda zależy tylko do Ciebie i tego co pobudza w Tobie endorfiny.

Skąd się bierze jesienne przesilenie? 

Dla organizmu okres przejściowy jest niezwykle trudny, temperatura drastycznie spada, powietrze jest zimne, a słońce coraz rzadziej wygląda zza chmur, a to składa się na jedno. Najczęstsze przyczyny jesiennego przesilenia to: 

  • niższa temperatura
  • wcześnie zapadający zmrok
  • ograniczenie światła słonecznego
  • mniejsza ilość czasu spędzana na świeżym powietrzu i gorsze dotlenienie
  • zmiana diety
  • mniejsza aktywność fizyczna
  • mniejsza ilość spotkań z przyjaciółmi

Jak naturalnie wzmocnić odporność organizmu na jesień? 

Wraz z końcem lata jesteśmy narażeni na deficyt słońca, w związku z czym powinniśmy wesprzeć swój organizm odpowiednią suplementacją, by wraz z początkiem astronomicznej jesieni być w pełni przygotowanym na jej niemiłe następstwa. W naszej diecie zagościć powinny jesienne owoce, jak pigwa, jabłka czy gruszki. Skarbnica witaminy C, antyoksydantów i błonnika! Możesz sięgnąć po jesienne przepisy na stworzenie rozgrzewających zup kremów np. z dyni czy cukinii.  

Sen jest niezwykle istotny. Przemęczenie zmniejszy naszą wydajność oraz odporność. Zmęczona osoba staje się bardziej podatna na infekcje. Dodatkowo spada poziom koncentracji i mamy zdecydowanie gorsze samopoczucie. Także oprócz diety i suplementacji – odpowiednia ilość snu! To jesienią i zimną wyjątkowo ważna kwestia.  

Jesienne przesilenie to nie koniec świata. Opracowując odpowiednią strategię działania, jesteś w stanie przejść przez jesień i zimę bez szwanku! Najważniejsze to spojrzeć w głąb siebie i działać zgodnie ze swoim organizmem. Chcąc poprawić swój nastrój, możesz odświeżyć swoje wnętrze! A w tym z chęcią Ci pomożemy. Zarejestruj się na Westwing i sprawdź jakie kampanie i inspiracje zostały przygotowane specjalnie dla Ciebie!