Postać w wysokim lesie

Nie znamy prostszego przepisu na szczęście – wystarczy 20 minut w otoczeniu drzew. Shinrin-yoku to japońska terapia lasem, która ma zbawienny wpływ na nasze ciało i psychikę. Weź głęboki oddech, nasyć oczy kolorami roślin i poczuj jak Twoje ciało się rozluźnia, a umysł staje się spokojny. Dziś zabierzemy Cię w podróż do krainy relaksu prosto z Japonii!

Shinrin yoku: co to jest? 

Leśne spa to niespieszne spacery, podczas których czerpiemy energię z otaczającej przyrody. Powolne wędrówki są przeznaczone dla każdego, bez względu na wiek czy sprawność fizyczną, zupełnie darmowe, a kurację możesz zacząć w każdej chwili. Co najlepsze, zbawiennego wpływu lasu na nasze zdrowie nie da się przedawkować, a skutki uboczne nie istnieją!  

Shinrin-yoku nie jest jednak zwykłym spacerem – to także trening uważności i cieszenia się małymi, codziennymi przyjemnościami. To czas tylko dla nas, podczas którego nie patrzymy na zegarek i zapominamy o codziennych problemach. Nasze ciało i umysł mają wypocząć. 

Historia leśnych kąpieli 

Tę niezwykle przyjemną formę relaksu wprowadził oficjalnie… japoński rząd. Shinrin-yoku było elementem narodowej walki ze stresem i przemęczeniem obywateli w latach 80. Udowodniono bowiem, że natura ma zbawienny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne – w otoczeniu zieleni szybciej się relaksujemy, a ciśnienie krwi wraca do normy. Leśne spacery są jak darmowy zastrzyk energii – świetnie sprawdzają się także jako terapia wspomagająca w chorobach cywilizacyjnych współczesnego świata, takich jak otyłość czy depresja.  

Po sukcesie w Japonii, naturalna kuracja stała się popularna również w innych krajach – spacery po lesie zaczęto traktować nie tylko jako formę przyjemności, ale również świadomy krok w stronę zdrowia. Co najważniejsze, metoda shinrin-yoku nie opiera się wyłącznie na intuicji, lecz jest poparta badaniami naukowymi. 

Fascynuje Cię kultura Japonii? Zainspiruj się stylem japandi i poznaj, co oznaczają japońskie symbole

Shinrin-yoku: korzyści dla zdrowia 

Dla osób prowadzących siedzący tryb życia korzystny jest każdy rodzaj ruchu – i chociaż leśny spacer powinien być bardzo powolny, to i tak wpłynie pozytywnie na nasze ciało. Nasza postawa automatycznie się poprawi, a szyja wyprostuje. Jakie jeszcze zalety ma regularnie wykonywana kąpiel leśna?   

  • Zrelaksujesz się 
  • Będziesz łatwiej zasypiać i głębiej spać 
  • Wzmocnisz odporność organizmu
  • Szybciej się skoncentrujesz 
  • Obniżysz poziom stresu w swoim organizmie 
  • Twój wzrok odpocznie od ekranu smartfona lub komputera 

4 zasady leśnego spa 

1.Bez zasięgu 

Żeby w pełni rozkoszować się spacerem, zostaw w domu telefon lub przełącz go w tryb samolotowy. W ten sposób nie odczujesz żadnej pokusy, żeby sprawdzić maile lub do kogoś zadzwonić. Odcięcie się od bodźców zewnętrznych jest równie ważne podczas projektowania ogrodu japońskiego

2. W ciszy 

Czy wiesz, że każdy las ma własną muzykę? Gdy wyjmiesz z uszu słuchawki i skupisz się na dźwiękach wokół Ciebie, usłyszysz na przykład delikatny szelest liści poruszanych wiatrem. Jeśli praktykujesz shinrin-yoku w parze lub większej grupie, starajcie się nie rozmawiać. 

3. W skupieniu 

Leśne spa wymaga przełączenia naszego myślenia – spacerujemy dla zdrowia, a nie po to, by dotrzeć do określonego punktu. Dlatego przez ten czas postaraj się wyostrzyć zmysły i skupić je na otaczającym Cię krajobrazie – Twoim celem jest uważność. To cecha, która liczy się także podczas sztuki układania kwiatów, ikebany

4. W spokoju 

Poczuj się jak w prawdziwym spa i zapomnij o upływającym czasie. Postaraj się oczyścić umysł z wszystkich bieżących myśli – zapomnij o tym, co tego dnia sprawiło Ci smutek, nie wspominaj rzeczy, które budzą ekscytację. Shinrin-yoku to naturalna medytacja, podczas której należy skupić się wyłącznie na tym, co tu i teraz. Powinna trwać co najmniej 20 minut, a najlepiej 2 godziny. Innym sposobem na uspokojenie umysłu jest ogród zen lub origami. 

Gdzie praktykować shinrin-yoku?  

Odpowiedź jest prosta – wszędzie tam, gdzie są drzewa. Jeśli masz taką możliwość, wybierz naturalny, nieuregulowany las – w nim najpełniej poczujesz kontakt z naturą i zresetujesz umysł. Szukaj sosen, modrzewi lub jodeł – to właśnie drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne, które najbardziej koją nasze ciało. W wersji miejskiej wystarczy jednak nawet zwykły park. Najlepiej, żeby był oddalony od głównej drogi – tak, by w spacerze nie przeszkadzał Ci szum samochodów ani zapach spalin.  

Nie szukaj jednak doskonałości za wszelką cenę – zgodnie z filozofią Wabi Sabi naucz się akceptować rzeczy takimi, jakie są. Wybierz najbliższy park, w którym rosną drzewa, i odwiedzaj go codziennie w przerwie od pracy, niezależnie od pogody. 

Leśne spa a mindfulness 

Kąpiel leśna to element ikigai, czyli japońskiej filozofii cieszenia się codziennością. Jej zachodnim odpowiednikiem może być mindfulness, czyli trening uważności.  

Mindfulness zachęca nas do skoncentrowania uwagi na bieżącym momencie – bez myślenia o przeszłości lub przyszłości. Medytujący całym sobą doświadcza różnych bodźców, płynących z otoczenia, co w pełni pozwala doświadczyć teraźniejszości. W tej metodzie wykorzystywane są wszystkie ludzkie zmysły. Wykorzystaj trening uważności podczas leśnego spa

  1. Zmysł wzroku

    Rejestruj różne kolory, pojawiające się na drzewach, kwiatach i krzewach. 

  2. Zmysł węchu

    Poczuj aromat lasu, zmieniający się w zależności od pogody lub pory roku. 

  3. Zmysł dotyku

    Uchwyć teksturę, kształt i temperaturę otaczających Cię rzeczy – weź do ręki znalezioną na drodze szyszkę, połóż dłoń na rozgrzanym mchu, przesyp między palcami piasek. 

  4. Zmysł słuchu

    Rozróżnij naturalne dźwięki lasu – szum wiatru w koronach drzew, szelest liści spadających na ziemię, śpiew ptaka. 

  5. Zmysł smaku

    Spróbuj znalezionych owoców – poziomek, jeżyn lub jagód. Zbierz rosnące w lesie zioła i ususz je w domu. 

Podczas leśnych kąpieli spróbuj zaakceptować swoje niedoskonałości – tak, jak tego uczy kintsugi, japońska sztuka naprawiania pękniętej ceramiki za pomocą drogocennej laki. 

Książki o shinrin-yoku 

Chcesz dowiedzieć się więcej o japońskiej recepcie na zdrowe i szczęśliwe życie? W jednym miejscu zebraliśmy najciekawsze książki o shinrinyoku. To także doskonały pomysł na prezent dla Twoich najbliższych – oczywiście oprócz zaproszenia na wspólny spacer po lesie! 

  • „Shinrin-yoku. Sztuka i teoria kąpieli leśnych” Qing Li 
  • „Lasoterapia” Katarzyna Simonienko 
  • „Ostatnie dziecko lasu” Richard Louv 

A jeśli marzysz o osiągnięciu harmonii w swoim domu, zainspiruj się stylem japońskim i dowiedz się, jak zaaranżować wnętrze zgodnie z zasadami feng shui

Dzięki shinrin-yoku poczujesz prawdziwą więź z naturą. Razem z Westwing odkryj inne inspiracje, które sprawią, że Twoje życie stanie się piękniejsze!