Łóżko ze śpiącą kobietą

Spis treści

Nie sposób opisać, jak ważne dla naszego zdrowia oraz samopoczucia jest odpowiednie wysypianie się. Ileż to razy zdarzyło nam się cierpieć na brak energii wtedy, gdy — jak na złość — ta energia była nam najbardziej potrzebna! Sami znamy ten problem od podszewki, więc postanowiliśmy stworzyć zestaw wskazówek, jak zawalczyć z bezsennością, oddać się błogiemu odpoczynkowi i zanurzyć w relaksie. Niekiedy wystarczy zmienić kilka drobnych nawyków, by co noc cieszyć się idealnym, życiodajnym snem. Przed Wami zestaw naszych sprawdzonych rad na zdrowy sen!

Jak lepiej spać?

Zdrowy sen jest niezwykle ważny dla naszego zdrowia i samopoczucia. Pomaga zregenerować organizm i poprawia funkcje poznawcze, obniża ciśnienie krwi i wzmacia układ odpornościowy organizmu. To naprawdę jedna z najważniejszych odpowiedzi na pytanie: jak zadbać o siebie? Ale jak zacząć, by poprawić naszą jakość snu? Przygotowaliśmy dla Ciebie wskazówki dotyczących poprawy Twojego wypoczynku — spróbuj wdrożyć je w życie i sam zobacz, ile energii zyskasz!

Weź to na chłodno!

Czy wiesz, że według wielu ekspertów idealna temperatura do spania mieści się w przedziale 16-18 stopni Celsjusza? Dobrze przewietrz swoją sypialnię przed spaniem i wyłącz dodatkowe ogrzewanie — dużo lepiej się wyśpisz! Pora na głęboki sen!

Łóżko z białą i różową pościelą

Zredukuj hałas

Hałasy dochodzące z zewnątrz naszego domu mogą skutecznie utrudniać nam odpowiedni relaks, dlatego, by zapewnić sobie zdrowy sen, powinniśmy jak najbardziej je ograniczać. Z pomocą może przyjść tak zwany emiter białego szumu. Biały szum, dzięki swojej częstotliwości, pozwala niwelować inne hałasy, sprawiając, że stają się one mniej uciążliwe. Jeśli wolisz, taki emiter pozwala także odtwarzać Twoje ulubione relaksujące dźwięki, takie jak szum morza czy drzew. To rozwiązanie szczególnie popularne w większych miastach i trzeba przyznać — jest bardzo stylowe!

Równowaga odpoczynku i pracy

Zachowaj balans! Relaksacyjnej atmosferze w sypialni nie sprzyja obecność urządzeń wykorzystywanych do pracy, takich jak komputer. Nadmiar przedmiotów kojarzących się jednoznacznie z zajęciami zawodowymi sprawia, że trudniej nam się zrelaksować i beztrosko oddać odpoczynkowi. Jeśli niemożliwe jest ich przeniesienie do innego pokoju – warto w sypialni wydzielić sobie dwie strefy – strefę pracy i wypoczynku tak, by nie kusiły nas stosy papierów do przejrzenia następnego ranka czy nieprzeczytane e-maile, w myśl zasady work life balance.

Przygotuj się na nadchodzący dzień

Zanim pójdziesz spać, zrób listę spraw do załatwienia kolejnego dnia. W ten sposób będziesz wiedzieć, co Cię czeka i nie będziesz się martwić, że o czymś zapomnisz. Dobrze jest też przygotować torbę lub teczkę, którą zabierzesz ze sobą. Rozpocznij dzień bez stresu! A teraz czas na dobry sen!

Wolnoć, Tomku, w swoim domku

Kto z nas nie był w takiej sytuacji — budzimy się w środku nocy zmarznięci i bez kołdry, a nasz partner całkowicie w nią owinięty beztrosko śpi? Jeśli chcesz zadbać o jakość swojego snu, warto zaopatrzyć się w osobne kołdry! Spokojnie — przytulanie nadal wchodzi w grę — jest wręcz wskazane!

Dobry sen przez cały rok: pościel na każdą pogodę

Zawsze wybierasz bawełnianą pościel? A może wolisz drzemać pod kołdrą ubraną w satynową powłoczkę? Wszyscy mamy swoje preferencje, ale teraz możemy poeksperymentować i wypróbować różne tekstylia pościelowe – inne na każą porę roku!

Wiosną i latem

  • Len: Kiedy temperatura rośnie, len sprawdza się doskonale: dobrze oddycha, jest chłonny i szybko wysycha. Czysty len nie przyciąga kurzu, więc sprawdzi się w domach ludzi cierpiących na alergie. Idealny wybór na letnie noce!
  • Satyna: Satyna to tak naprawdę nazwa nie materiału, a splotu, który sprawia, że tkanina jest jedwabista, delikatna i giętka. Satyna jest z jednej strony błyszcząca, z drugiej matowa. Błyszcząca powierzchnia sprawia, że tkanina wygląda luksusowo. Zwykle satynową pościel robi się z bawełny, która oddycha i dobrze odprowadza wilgoć. Oprócz satyny bawełnianej spotyka się także wytworną satynę zrobioną z jedwabiu. Radzimy jednak uważać na sztuczny jedwab – nie tylko nie oddycha i nie odprowadza wilgoci, ale w dodatku jest łatwopalny.
  • Perkal: Tak samo jak w przypadku satyny, perkal to określenie splotu nie materiału. Perkal robi się zwykle z bawełny. Jest miękki i przyjemny w dotyku, a przy tym wytrzymały. Tkaninę możemy nazwać perkalem, jeśli ma ponad 200 wątków na cal kwadratowy. Perkal to tkanina o jakości pośredniej pomiędzy bawełną i satyną – jest gładsza od bawełny, ale nie tak gładka jak satyna. Nie błyszczy, ale wygląda o wiele bardziej elegancko niż bawełna. Pościel z perkalu to idealny wybór na lato.

Jesienią i zimą

  • Flanela: Kiedy temperatury spadną poniżej zera, nawet pod kołdrą może nam być zimno. W chłodne jesienne i zimowe wieczory trudno się rozgrzać, dlatego warto wybrać flanelowe prześcieradło i poszwę na kołdrę. Flanela to bawełna o dość luźnym splocie, którą poddano drapaniu z jednej lub dwóch stron, dzięki czemu stała się miękka, delikatna i ciepła. Flanela doskonale utrzymuje ciepło, dzięki czemu nie groźne będą nam nawet najostrzejsze mrozy. Oprócz flaneli bawełnianej możemy wybrać także flanelę zrobioną z wełny, tkanin syntetycznych lub mieszanki włókien.

Przez cały rok

Jasna sypialnia z purpurowymi poduszkami w stylu glamour
  • Bawełna: Pościel z bawełny sprawdzi się o każdej porze roku. Jest delikatna w dotyku, oddycha, odprowadza wilgoć i nadaje się dla alergików. Jej jakość zależy od liczby wątków na cal kwadratowy. Im ich więcej, tym lepsza jakość materiału. Podczas prania bawełna może kurczyć się i gnieść, dlatego przed praniem warto dokładnie przeczytać instrukcje producenta.
  • Dżersej: Dżersej (jersey) to nazwa tkaniny zrobionej z bawełny lub wełny. Jest miła w dotyku, oddycha i odprowadza wilgoć. Dżersej jest bardziej elastyczny, dzięki czemu szyje się z niego prześcieradła z gumką. W dodatku nie wymaga prasowania!
  • Mikrofibra: Mikrofibra to materiał syntetyczny złożony z włókien poliestrowych i poliamidowych. Pomimo tego, że mikrofibra nie jest naturalna, ma te same właściwości co bawełna: jest oddychająca i dobrze odprowadza wilgoć. Pościel z mikrofibry jest lekka, wytrzymała, elastyczna, nie kurczy się i szybko schnie.
  • Jedwab: Wytworny, luksusowy – jedwab jest niezwykle lekki, bardzo miękki i odpowiedni dla alergików. Latem zapewni chłód, a zimą ogrzeje. Spanie na poduszce w jedwabnej powłoczce przysłuży się także urodzie – jedwab pomaga zatrzymać wilgoć w skórze i włosach, łagodzi problemy skórne i zapobiega zmarszczkom. Pościel jedwabna wymaga odpowiedniej pielęgnacji: należy ją prać w pralce w 30°C z dodatkiem specjalnego detergentu do jedwabiu.

Kolor idealny

W sypialni powinny dominować tony, dzięki którym poczujesz spokój i równowagę. Zrezygnuj z mocnych, krzykliwych barw. Polecamy spokojne odcienie koloru niebieskiego, fioletu lub pasteleróż, żółcień lub miętę. Wszystkie te barwy ukoją skołatane po całym dniu nerwy.

Materac na dobry sen

Niewygodny lub nieodpowiedni materac może być przyczyną bezsenności. Zwykle poświęcamy czas na wybór pościeli, a materace pozostają na dalszym planie. Warto poświęcić trochę czasu na zakupy i wybrać dobry materac, a potem wymieniać go co mniej więcej pięć lat.

Kołdra obciążeniowa

Kobieta śpiąca za maską na oczach pod kołdrą terapeutyczną

Jeśli doskwiera Ci stres lub samotność, pomyśl o zakupie kołdry obciążeniowej. Już od lat stosuje się ją w terapii z dziećmi z zaburzeniami sensorycznymi. Pikowana kołdra wypełniona jest granulatem, który obciąża ciało sprawiając, że jesteśmy jego bardziej świadomi, co nas rozluźnia i redukuje poczucie lęku. Ale uwaga! Koldra musi być dopasowana do Twojej wagi i wzrostu!

Ciemno wszędzie, świeżość wszędzie!

Nie ma nic lepszego, niż położenie się w świeżej pościeli po ciężkim dniu pracy. Ten przyjemny zapach, miękkość materiału… chciałoby się leżeć i leżeć! To czysty relaks! Zmieniaj pościel przynajmniej raz w tygodniu, żeby lepiej spać!

W zdrowym ciele śpiący duch!

Aktywność fizyczna powoduje, że nasz wypoczynek staje się głębszy i dłuższy, a my sami czujemy się pełni energii! Warto poświęcić nawet kilkanaście minut dziennie na ćwiczenia, szczególnie na świeżym powietrzu – może być nawet szybszy spacer! Zwłaszcza jeżeli na co dzień pracujemy przed komputerem. Przed snem możesz też wykonać kilka ćwiczeń relaksacyjnych, które pomogą Cię przygotować do snu i lepiej zasnąć. Joga w domu to kolejny świetny pomysł na rozluźnienie ciała i umysłu przed snem. Istnieją nawet specjalne pozy, tzw. asany, które mają zbawienny wpływ na układ nerwowy, jak np. pług (halasana) czy stanie na głowie (sirsasana).

Słodkich snów! Aromaterapia w sypialni

Otul swoją sypialnię w relaksującym zapachu lawendy. Czy wiesz, że ta roślina działa uspokajająco na ciało i umysł, pozwalając nam cudownie się zrelaksować? Możesz wykorzystać gałązkę świeżej lub suszonej lawendy, która znakomicie prezentuje się w wazonie, wykorzystać olejek lawendowy lub rozpylić spray lawendowy na poduszkę. Chmiel, eukaliptus i lilie również mają właściwości uspakajające, dlatego do sypialni warto wstawić zapachowe lampy lub rozwiesić obok łóżka saszetki z chmielowymi szyszkami. Dzięki temu w pokoju zrobi się miło i przytulnie. Podobny efekt można osiągnąć dzięki olejkowi różanemu lub melisie lekarskiej. Pomysłów na aromaterapię jest co niemiara i na pewno znajdziesz odpowiedni dla siebie!

Feng Shui

Już podczas aranżowania swojej wymarzonej sypialni możesz zadbać o jakość swojego snu. Zainspiruj się azjatyckimi naukami feng shui — możesz na przykład umieścić wezgłowie łóżka przy ścianie. Zwiększa to poczucie bezpieczeństwa, sprawiając, że od razu śpi nam się spokojniej. Czas na zdrowy sen!

Już teraz zajrzyj do inspirującego świata Westwing i zainspiruj się tym, co dla Ciebie przygotowaliśmy! Znajdziesz tam tematyczne kampanie oraz przydatne wskazówki, które uczynią Twój dom piękniejszy!