Dostęp do najlepszych marek do 70% taniej

czarny pies w łóżku

Goedemorgen! Powolne, proste skandynawskie życie „tu i teraz” zaczyna być coraz bardziej trendy – z korzyścią dla naszego zdrowia i harmonii ducha. W ostatnich latach idea sisu dawała nam motywację i chęć działania. Pochodząca z Danii hygge zachęcała nas do codziennych, małych przyjemności i relaksu. Lagom w prezencie od Szwedów pomagał nam znaleźć wewnętrzny spokój, umiarkowanie i złoty środek. Jakie jeszcze sposoby myślenia warto podejrzeć za Odrą? Dziś eksperci Westwing opowiedzą Ci o jednym z nich, czyli o niksen.

Co to jest niksen i skąd pochodzi? 

Fińskie sisu, duńskie hygge, czy szwedzkie lagomPopularność tych filozofii stale rośnie. Polacy coraz chętniej szukają życiowych inspiracji w krajach Europy Zachodniej i Skandynawii

W końcu przyszedł czas na Holandię. To właśnie stamtąd pochodzi filozofia niksen. Holendrzy nazywają ją kluczem do szczęścia i lekarstwem na codzienny stres. Jak działa ten klucz? 

Wystarczy postawić na slow life i odrobinę bezczynności każdego dnia. Zawieś się na chwilę. Wyłącz telefon i zamknij laptopa. Oczyść umysł i nie skupiaj się na niczym konkretnym. Patrz w przestrzeń i krąż wzrokiem po najbliższym otoczeniu. „Nicnierobienie” w dobrym tego słowa znaczeniu to właśnie niksen. W końcu słowo niksen” pochodzi od holenderskiego „niks”, czyli… nic. 

Zalety niksen 

W czasach nieustającego pędu za rozwojem i karierą niksen pozwala zwolnić, a nawet zatrzymać się na chwilę i spojrzeć na otaczającą Cię rzeczywistość z zupełnie innej, nowej perspektywy. Z dystansu. Przestaniesz martwić się dosłownie wszystkim. W końcu „jakoś to będzie”Niksen otwiera głowę na szczyptę medytacji i treningi mindfulness. 

Kojarzysz modę na zostawanie w domu, czyli cocooning? To dbanie o przytulne wnętrza naszego domu, które mają pozytywnie wpływać na nasz nastrój. To zorganizowanie miejsca, w którym będziesz mogła wypić ciepłą kawę, owinięta kocem, oglądając ulubiony serial. Takie spędzanie czasu we własnym magicznym, domowym zaciszu idealnie wpisuje się w filozofię niksen.

Medytacja dla niemedytujących 

Kobieta siedząca na łóżku

Filozofia niksen może okazać się także idealnym wstępem do praktykowania medytacji i jogi. Dzięki nicnierobieniu” w stylu niksen możesz się stać bardziej świadomą własnych uczuć i głębszych przemyśleń, co jest pierwszym krokiem w kierunku bardziej uważnego życia, które proponuje praktyka mindfulness oraz medytacja. Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć medytować lub jak wprowadzić techniki mindfulness do swojego codziennego życia i treningu, to niksen zdecydowanie Ci w tym pomoże. 

Dlaczego nicnierobienie jest trudne? 

Wszechobecne technologie i szybkie tempo życia rozpraszają naszą uwagę i uniemożliwiają pełną koncentrację oraz spokój wewnętrzny. Żyjemy pod presją. Terminy gonią. Opinie i plotki na nasz temat dodatkowo stymulują nas do działania. Lęki, niepokoje, stres. Trudno w takim klimacie o nicnierobienie. 

Zobaczysz jednak, że jeśli już uda Ci się przełamać pierwsze bariery, praktykować na co dzień niksen i wyłączać się choć na moment z rzeczywistości, Twoje życie zmieni się na lepsze. Zacznij od jednej sesji w tygodniu, potem stosuj praktyki niksen raz na dwa dni, aby finalnie wykorzystywać je codziennie. 

Jak praktykować niksen? 

Osoba spacerująca po plaży

Przede wszystkim w oparciu o minimalizm i usuwanie z naszego życia czynności, rzeczy i wnętrza, które wpływają na nas negatywnie. Pamiętaj: less is more. Wyłącz umysł, odetnij się od świata zewnętrznego i obniż poziom stresu. Nurt niksen możesz wprowadzić do swojej every-day routine dzięki takim aktywnościom jak m.in.:

  • spacer po lesie lub po parku, 
  • leżenie na kanapie lub na trawie, 
  • czytanie książki lub e-booka, czy słuchanie audiobooka lub ulubionej muzyki, 
  • wszelkie automatyczne czynności np. prace w ogrodzie, kolorowanki, robótki ręczne, puzzle, rysowanie lub malowanie. 

Pochwała przeciętności i zwyczajności 

Kobieta relaksująca się przy kubku kawy w sypialni

Niksen to radość z podstawowych, codziennych czynności, chwila wytchnienia i wyczyszczenie głowy z niepotrzebnych myśli podczas parzenia i picia herbaty z melisą lub kawy, a także tuż przed snem i zaraz po przebudzeniu. Obudź się 15 minut wcześniej, żeby nic nie robić i pobyć w ciszy. Zaaranżuj w swoim mieszkaniu kącik zen w duchu smart living w harmonijnych kolorach z aromatycznymi dyfuzorami i aromatami o zapachu lawendy. Przestań robić cokolwiek na 30 minut przed snem, odłóż wszelkie smartfony, tablety i czytniki e-booków. Zadbaj o zdrowy sen. W ciągu dnia zimą usiądź w wygodnym fotelu z termoforem. Latem zawieś się na chwilę na tarasie lub balkonie i popatrz w ciszy na otaczający Cię świat. To właśnie niksen.

Niksen i kontakt z naturą 

Osoba w polu przy świetle zachodzącego słońca

Twój pies, kot lub inny domowy pupil także może pomóc Ci wprowadzić niksen do Twojego domu. Zwierzęta uczą nas równowagi, spokoju i dystansu do rzeczywistości. Do tego nie zaszkodzi biofilia we wnętrzach: rośliny i roślinne wzory wprowadzą w mieszkaniu harmonijny nastrój i aurę w zgodzie z naturą.

Niksen w pracy 

Biurko w stylu skandynawskim

Filozofia niksen w pracy to nie przyzwolenie na lenistwo i usprawiedliwianie nieróbstwa. To raczej “przypominajka” o regularnych przerwach w pracy na chwilę zapomnienia i bezczynności. Według techniki pomodoro przerwa co 45 minut sprzyja produktywności i zwiększa Twoją efektywność. 

Zamiast pracować bez przerwy, wstań raz na godzinę od biurka, przejdź się i wyłącz myślenie. W czasie relaksu nie zajmuj się innymi obowiązkami, czy sprawami prywatnymi. Po prostu kliknij przycisk „wyłącz” i zawieś się na chwilę. Jeśli pracujesz na home office, zadbaj o work-life balance – zgodnie z teorią niksen podziel dzień na momenty pracy i relaksu.

Niksen w mieście 

Widok na mieszkanie z balkonem

W imię filozofii tej wybierz się na spacer zamiast jechać autem do pracy. Alternatywą może być rower lub hulajnoga elektryczna. Usiądź na ławce lub kocu w parku po pracy i po prostu obserwuj otoczenie. Zobaczysz, jak wiele rzeczy i szczegółów do tej pory omijałaś. 

Niksen w Twoim domu? 

Zbliżenie na kanapę z poduszkami i futrem

Wprowadź filozofię niksen w swoim domu i spraw, że Twój stres zniknie na zawsze. Żyj według zasad slow life tu i teraz. Razem z ekspertami i poradami Westwing stwórz wnętrze, które naprawdę pozwoli Ci odpocząć. 

Zarejestruj się na Westwing, by otrzymać codzienną dawkę inspiracji na wypoczynek w Twoim domu.