Karty do gry

Karty do gry

Podziel się

ZNAJDZIESZ NAS:
Więcej dowiesz się z naszego przewodnika

Karty do gry-poradnik Westwing

Szachy, puzzle i gry planszowe to formy rozrywki, które cieszą się niesłabnącą popularnością mimo rozwoju technologicznego. Stanowią doskonałą formę kreatywnego spędzania czasu zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Warto również zwrócić uwagę na klasyczne karty do gry, których wspaniała symbolika i design kształtowały się przez wiele wieków. Współczesne karty papierowe lub plastikowe mogą służyć do różnych gier, wśród których prym wiodą poker i brydż. Każda gra wymaga odrobiny wiedzy i doświadczenia, co najłatwiej zdobyć w towarzystwie domowników lub przyjaciół. Karty do gry bez hazardowej otoczki to wspaniała zabawa nie tylko na długie wieczory! Sprawdź, co warto wiedzieć o kartach i jaka jest ich historia.

Kiedy powstały karty do gry?

Pierwsze karty do gry pojawiły się w starożytnych Chinach. W Europie znane są od średniowiecza – już w 1329 roku zainteresował się nimi papież Jan XXII, widząc w kartach symbol szkodliwego hazardu. Wraz z wynalazkiem druku w XV wieku karty do gry zyskały jeszcze większą popularność. Współczesne zestawy kart – najczęściej 52 – to wynik przekształceń i dopracowywania symboli przez wieki, dlatego efekt końcowy jest zachwycający i ponadczasowy. Karty do gry mogą służyć do stawiania pasjansa, a niektóre gry karciane, jak w pokera czy brydża, uchodzą za wyższą formę spędzania czasu o dżentelmeńskich skojarzeniach. Standardowe wymiary kart do gry to 57×89 mm. Karty do pokera mogą być nieco większe – około 63×89 mm.

Z jakich kart składa się talia?

Karty do gry to talia składająca się standardowo z 52 kart. Czasami dodatkowymi kartami są dżokery – dwa albo trzy. Karty do gry najprościej można podzielić według 4 kolorów, czyli symboli:

  • trefl – znak graficzny przypominający koniczynę, potocznie nazywany żołędziem;
  • pik – grot strzały w kształcie odwróconego serca, określany jako wino;
  • karo – czyli czworokąt w formie rombu, najczęściej funkcjonuje pod nazwą dzwonek;
  • kier – symbol serca, znany jako czerwień.

Trefl i pik mają barwę czarną, a karo oraz kier – czerwoną. 52 karty dzielą się na 4 grupy zgodnie z 4 kolorami. W każdej z nich można zaś znaleźć:

  • 10 kart z numerami – od asa (jedynka) przez dwójkę aż po dziesiątkę;
  • 3 karty dworskie – walet, dama i król.

Prosty design, dworska symbolika i bogactwo znaczeń sprawiły, że karty do gry stały się inspiracją dla wielu twórców kultury. Najbardziej znanym literackim śladem tych fascynacji jest powieść Lewisa Carrolla „Alicja w Krainie Czarów”.

Tajemnicza talia tarota

Często jako karty do gry klasyfikowane są również talie tarota, choć to akcesoria, które tradycyjnie służą do wróżenia. Trudno jednoznacznie powiedzieć, skąd wywodzi się tarot. W Europie pojawił się w średniowieczu, a wielu badaczy twierdzi, że popularne karty do gry wyewoluowały właśnie z tarota. Widać zresztą wyraźne podobieństwa. Małe Arkana tarota to 56 kart, które można podzielić według czterech kolorów: buławy (trefl) symbolizujące ogień, denary (karo) związane z ziemią, puchary (kier) odnoszące się do żywiołu wody oraz miecze (pik), czyli żywioł powietrza. Kolory to kategorie, według których dzieli się talia. Do każdego należy 10 kart podobnie jak w talii do gier: od asa do dziesiątki. Różnica jest w kartach dworskich, których jest cztery: paź (walet), rycerz, królowa (dama) i król (tak samo jak w kartach do gier). Oprócz Małych Arkan w skład tarota wchodzą też Wielkie Arkana – 22 karty o głębokiej symbolice, związanej z archetypami. Dżoker to jedyna karta z Wielkich Arkan (Głupiec), która trafiła do talii do gier.

Karty do gry zapakowane w eleganckie etui to świetny prezent dla miłośnika tej formy rozrywki. Można postawić albo na klasykę, albo też znaleźć talię kolekcjonerską, w designie której przewija się dodatkowy motyw dekoracyjny.