Z miłości do tradycji
Dalekie zakątki Azji skrywają niezliczone skarby, o czym doskonale wiedzą podróżnicy. To właśnie pasja odkrywania, uwielbienie egzotyki, fascynacja lokalnym rzemiosłem i pięknem formy stworzyły markę a`miou Home. Jej założyciele przemierzają drogi Wietnamu i Laosu w poszukiwaniu nowych sposobów myślenia o designie.
Są takie miejsca na Ziemi, które sprawiają wrażenie, jakby czas się w nich zatrzymał. Rzemieślnicy z niewielkich, azjatyckich manufaktur, częściej niż w przyszłość patrzą wstecz, czerpiąc z dawnych tradycji to, co najlepsze. To tutaj powstają piękne przedmioty, których wywarzanie od dekad oparte jest na tych samych zasadach. Z dziada pradziada kolejne pokolenia pracują według niezmienionych receptur. Współczesny świat pędzi z zawrotną szybkością. To, co wczoraj było najnowszym osiągnięciem techniki, dzisiaj jest już przestarzałe, niemodne, wymagające zmiany. Przedmioty pojawiają się w naszym życiu i znikają, a my nie przywiązujemy do nich większej wagi. Rzemiosło funkcjonuje jednak poza tym obszarem – nie obowiązują go tymczasowe mody. Dlatego jest takie wyjątkowe.

Od kilku sezonów design zwraca się ku tradycji. Projektanci na nowo uczą się od rzemieślników dawnych sposobów wytwarzania, szacunku do materiału i przeszłości. To odpowiedź na wszechobecną bylejakość, krótką żywotność i mnogość rzeczy. W 2014 roku odrodzenie rzemiosła zostało ogłoszone jednym z najgorętszych trendów. Powróciły dawne sposoby wytwarzania i wzory, naturalne materiały, prostota, indywidualne podejście. Zaczęto na nowo odkrywać piękno ręcznie wyrabianych, unikatowych przedmiotów. Paradoksalnie, przeszłość staje się przyszłością nowoczesnego projektowania. I nie chodzi tu o odrzucenie maszyn czy nowoczesnych technologii, a umiejętne połączenie ich z lokalną twórczością. Ocalenie znikającego świata to jedna z misji, jakie ma do spełnienia współczesny design.

O dalekich podróżach, poszukiwaniu prawdy w designie i najnowszych trendach ze scenografem, dekoratorem wnętrz i założycielką marki a’miou Home, Magdaleną Kujszczyk, rozmawia Dyrektor Stylu Westwing Polska, Marta Suchodolska.

a`miou Home jest młodą marką, istniejącą na rynku niecały rok. Gdzie narodził się pomysł na jej powstanie?
To konsekwencja wielu naszych podróży po Azji i zetknięcia się ze znikającym pięknem tamtejszego rzemiosła. Kolejne odwiedziny, liczne rozmowy, doprowadziły do zawiązania się trwałych relacji, prawdziwych przyjaźni. Zachwyciliśmy się ludźmi i ich kulturą. Dla nas te podróże to podróże do ludzi – nie do przedmiotów, nie do zakupów, nie do taniej siły roboczej. Wracając w te same miejsca, jedziemy już trochę jak do starych znajomych.

To Pani dokonuje wyboru przedmiotów, które pojawią się w ofercie. Jaki jest klucz ich selekcji? Czym się Pani inspiruje, wspomaga?
Wieloletnia praca przy programach telewizyjnych, spektaklach teatralnych i wnętrzach domów nauczyła mnie patrzenia na szczegóły. Baczna obserwacja wszystkiego naokoło to dzisiaj moje główne narzędzie pracy. Korzystając z doświadczenia i wiedzy, tworzę kolekcje przedmiotów, które zachwycą Polaków, doskonale wpisując się w ich gusta oraz oczekiwania. Wymagającej selekcji poddawany jest każdy detal – tu nie ma miejsca na bylejakość. Zresztą, kiedy chodzi o prawdziwą pasję, ta kategoria nie istnieje.

Jak wygląda współpraca a`miou Home z lokalnymi manufakturami? Ograniczacie się jedynie do wyboru produktów z katalogów?
Podczas naszych podróży nawiązujemy osobiste relacje z właścicielami tych miejsc i pracującymi tam rzemieślnikami. Bierzemy czynny udział w procesie tworzenia. Jako projektantka wnętrz staram się wnieść w naszą współpracę nowy sposób myślenia, związany z zupełnie odmienną kulturą. Uczymy się od siebie nawzajem, łącząc umiejętności i doświadczenie – efektem są piękne, pełne emocji przedmioty. Naszą stronę internetową otwiera zdjęcie przedstawiające rękę jednego z pracowników, przenoszącego betonowy stoliczek – model z naszej kolekcji. To właśnie ta ręka – spracowana, napięta od wysiłku – stała się wizualnym podsumowaniem idei przyświecającej nam od samego początku. Prawda, natura, tradycja to najważniejsze dla nas kategorie współczesnego designu.

a’miou Home będzie podążać za zmieniającymi się modami?
Ludzie wracają dzisiaj do przedmiotów, których wartością są emocje, osobiste cechy, indywidualizm. Fascynacja lokalnym rzemiosłem, pracą ludzkich rąk, z których zrodziła się nasza marka, zbiegają się z tymi tendencjami. Czerpiemy ogromną satysfakcję z możliwości wspierania tego trendu naszymi kolekcjami. Dzięki temu włączamy się w działania mające na celu zatrzymanie procesu zanikania tradycyjnych metod wytwarzania. Zainteresowanie i popyt tworzą nowe miejsca pracy, młode pokolenia uczą się dawnego rzemiosła, a świat ma szansę poznać fascynujące miejsca, niekiedy ukryte pośród drzew kambodżańskiej dżungli. To coś więcej niż chwilowy trend. Mamy poczucie tworzenia czegoś wyjątkowego, budowanego na wielu płaszczyznach – i to pozostanie osią naszych działań, niezależnie od zmieniających się tendencji.

a’miou Home to polska marka funkcjonująca na styku dwóch światów – współczesnej, europejskiej aranżacji wnętrz oraz rzemieślniczej tradycji dalekiej Azji. Na rynku istnieje od niespełna roku, a już zyskała sobie grono wielbicieli. W jej ofercie znajdziemy piękne przedmioty wyposażenia wnętrz: plecione kosze, stoliczki, ceramiczne wazony i donice. Każdy z nich wykonany został z niezwykłą starannością i zaangażowaniem – wszystkie maja swoją historię, którą możesz zaprosić do domu.