Z miłości do tradycji

Dalekie zakątki Azji skrywają niezliczone skarby, o czym doskonale wiedzą podróżnicy. To właśnie pasja odkrywania, uwielbienie egzotyki, fascynacja lokalnym rzemiosłem i pięknem formy stworzyły markę a`miou Home. Jej założyciele przemierzają drogi Wietnamu i Laosu w poszukiwaniu nowych sposobów myślenia o designie.

Są takie miejsca na Ziemi, które sprawiają wrażenie, jakby czas się w nich zatrzymał. Rzemieślnicy z niewielkich, azjatyckich manufaktur, częściej niż w przyszłość patrzą wstecz, czerpiąc z dawnych tradycji to, co najlepsze. To tutaj powstają piękne przedmioty, których wywarzanie od dekad oparte jest na tych samych zasadach. Z dziada pradziada kolejne pokolenia pracują według niezmienionych receptur. Współczesny świat pędzi z zawrotną szybkością. To, co wczoraj było najnowszym osiągnięciem techniki, dzisiaj jest już przestarzałe, niemodne, wymagające zmiany. Przedmioty pojawiają się w naszym życiu i znikają, a my nie przywiązujemy do nich większej wagi. Rzemiosło funkcjonuje jednak poza tym obszarem – nie obowiązują go tymczasowe mody. Dlatego jest takie wyjątkowe.

GettyImages-181514167

Od kilku sezonów design zwraca się ku tradycji. Projektanci na nowo uczą się od rzemieślników dawnych sposobów wytwarzania, szacunku do materiału i przeszłości. To odpowiedź na wszechobecną bylejakość, krótką żywotność i mnogość rzeczy. W 2014 roku odrodzenie rzemiosła zostało ogłoszone jednym z najgorętszych trendów. Powróciły dawne sposoby wytwarzania i wzory, naturalne materiały, prostota, indywidualne podejście. Zaczęto na nowo odkrywać piękno ręcznie wyrabianych, unikatowych przedmiotów. Paradoksalnie, przeszłość staje się przyszłością nowoczesnego projektowania. I nie chodzi tu o odrzucenie maszyn czy nowoczesnych technologii, a umiejętne połączenie ich z lokalną twórczością. Ocalenie znikającego świata to jedna z misji, jakie ma do spełnienia współczesny design.

detal

O dalekich podróżach, poszukiwaniu prawdy w designie i najnowszych trendach ze scenografem, dekoratorem wnętrz i założycielką marki a’miou Home, Magdaleną Kujszczyk, rozmawia Dyrektor Stylu Westwing Polska, Marta Suchodolska.

a`miou Home jest młodą marką, istniejącą na rynku niecały rok. Gdzie narodził się pomysł na jej powstanie?

To konsekwencja wielu naszych podróży po Azji i zetknięcia się ze znikającym pięknem tamtejszego rzemiosła. Kolejne odwiedziny, liczne rozmowy, doprowadziły do zawiązania się trwałych relacji, prawdziwych przyjaźni. Zachwyciliśmy się ludźmi i ich kulturą. Dla nas te podróże to podróże do ludzi – nie do przedmiotów, nie do zakupów, nie do taniej siły roboczej. Wracając w te same miejsca, jedziemy już trochę jak do starych znajomych.

77

To Pani dokonuje wyboru przedmiotów, które pojawią się w ofercie. Jaki jest klucz ich selekcji? Czym się Pani inspiruje, wspomaga?

Wieloletnia praca przy programach telewizyjnych, spektaklach teatralnych i wnętrzach domów nauczyła mnie patrzenia na szczegóły. Baczna obserwacja wszystkiego naokoło to dzisiaj moje główne narzędzie pracy. Korzystając z doświadczenia i wiedzy, tworzę kolekcje przedmiotów, które zachwycą Polaków, doskonale wpisując się w ich gusta oraz oczekiwania. Wymagającej selekcji poddawany jest każdy detal – tu nie ma miejsca na bylejakość. Zresztą, kiedy chodzi o prawdziwą pasję, ta kategoria nie istnieje.

4

Jak wygląda współpraca a`miou Home z lokalnymi manufakturami? Ograniczacie się jedynie do wyboru produktów z katalogów?

Podczas naszych podróży nawiązujemy osobiste relacje z właścicielami tych miejsc i pracującymi tam rzemieślnikami. Bierzemy czynny udział w procesie tworzenia. Jako projektantka wnętrz staram się wnieść w naszą współpracę nowy sposób myślenia, związany z zupełnie odmienną kulturą. Uczymy się od siebie nawzajem, łącząc umiejętności i doświadczenie – efektem są piękne, pełne emocji przedmioty. Naszą stronę internetową otwiera zdjęcie przedstawiające rękę jednego z pracowników, przenoszącego betonowy stoliczek – model z naszej kolekcji. To właśnie ta ręka – spracowana, napięta od wysiłku – stała się wizualnym podsumowaniem idei przyświecającej nam od samego początku. Prawda, natura, tradycja to najważniejsze dla nas kategorie współczesnego designu.

1

a’miou Home będzie podążać za zmieniającymi się modami?

Ludzie wracają dzisiaj do przedmiotów, których wartością są emocje, osobiste cechy, indywidualizm. Fascynacja lokalnym rzemiosłem, pracą ludzkich rąk, z których zrodziła się nasza marka, zbiegają się z tymi tendencjami. Czerpiemy ogromną satysfakcję z możliwości wspierania tego trendu naszymi kolekcjami. Dzięki temu włączamy się w działania mające na celu zatrzymanie procesu zanikania tradycyjnych metod wytwarzania. Zainteresowanie i popyt tworzą nowe miejsca pracy, młode pokolenia uczą się dawnego rzemiosła, a świat ma szansę poznać fascynujące miejsca, niekiedy ukryte pośród drzew kambodżańskiej dżungli. To coś więcej niż chwilowy trend. Mamy poczucie tworzenia czegoś wyjątkowego, budowanego na wielu płaszczyznach – i to pozostanie osią naszych działań, niezależnie od zmieniających się tendencji.

5

a’miou Home to polska marka funkcjonująca na styku dwóch światów – współczesnej, europejskiej aranżacji wnętrz oraz rzemieślniczej tradycji dalekiej Azji. Na rynku istnieje od niespełna roku, a już zyskała sobie grono wielbicieli. W jej ofercie znajdziemy piękne przedmioty wyposażenia wnętrz: plecione kosze, stoliczki, ceramiczne wazony i donice. Każdy z nich wykonany został z niezwykłą starannością i zaangażowaniem – wszystkie maja swoją historię, którą możesz zaprosić do domu.

 

Tekst: Katarzyna Dumińska
Redakcja: Anna Jastrzębska

Westwing Magazyn

Czy korzystasz już z aplikacji Westwing?

Pobierz
Pobierz