Mata do ćwiczeń

Mata do ćwiczeń

Podziel się

ZNAJDZIESZ NAS:
Więcej dowiesz się z naszego przewodnika

Mata do ćwiczeń-poradnik Westwing

O kondycję coraz częściej dbamy nie tylko na siłowni. W Internecie bez problemu można znaleźć materiały instruktażowe motywujące do wykonywania ćwiczeń w domowym zaciszu. Aby trening był w pełni bezpieczny i komfortowy, przed jego rozpoczęciem należy jednak zaopatrzyć się w odpowiednią matę do ćwiczeń.

Właściwie dobrana mata do ćwiczeń będzie nam służyć przez kilka lat, zapewniając stabilną amortyzację dla mięśni i ułatwiając prawidłowe wykonywanie ćwiczeń. Warto poświęcić nieco czasu i wybrać model najlepiej odpowiadający naszym potrzebom.

Mata do ćwiczeń skrojona na miarę

Przed zakupem maty powinniśmy zastanowić się, jakie rodzaju ćwiczenia będziemy na niej wykonywać i gdzie zamierzamy z niej korzystać. Oto podstawowe parametry, na które należy zwrócić uwagę:

Długość — standardowe modele mają od 150 do 200 cm długości. Z myślą o ćwiczeniach w pozycji leżącej warto zaopatrzyć się w matę, która umożliwi wygodne ułożenie całej powierzchni ciała. Jeśli jednak zamierzamy zabierać matę na siłownię, lepiej sprawdzi się mniejszy model, który można szybko zwinąć i bez problemu zmieścić w torbie.

Grubość – powinna być dostosowana do rodzaju ćwiczeń, które zamierzamy wykonywać. Uniwersalne maty treningowe mają przeważnie od 6 do 8 mm grubości i różnią się od cienkich i elastycznych mat do jogi. Wynika to faktu, że podczas ćwiczeń siłowych ważne jest zapewnienie odpowiedniej amortyzacji mięśni i stawów. Mata do ćwiczeń nie może być oczywiście zbyt miękka, ale jeśli zamierzamy ćwiczyć na cementowej lub drewnianej podłodze, konieczne jest zapewnienie odpowiedniej izolacji. Najgrubsze maty to te przeznaczone do treningów z dużym obciążeniem (na przykład podnoszenia ciężarów) – mogą mieć nawet kilka centymetrów grubości.

Rodzaj materiału – do najczęściej spotykanych należą PCV, kauczuk i guma. Maty wykonane z pianki PCV są lekkie i łatwe w czyszczeniu, ale mało odporne na uszkodzenia. Dużą trwałość i znakomitą przyczepność zapewniają natomiast nieco droższe maty kauczukowe, które docenią zwłaszcza miłośnicy ekologicznych rozwiązań. Stopniowo coraz bardziej dostępne stają się także maty wykonane z kauczuku termoplastycznego (TPE), nieuczulającego i nadającego się do ponownego przetworzenia.

Przyczepność – w dużej mierze jest związana z rodzajem zastosowanego materiału. Spód maty powinien być zabezpieczony specjalną warstwą antypoślizgową. Od stabilności maty w zależy nasze bezpieczeństwo i komfort ćwiczeń.

Praktyczne rozwiązania – to najczęściej różnego rodzaju elementy umożliwiające wygodne przenoszenie i przechowywanie maty, na przykład odpinany pasek, haczyki do zawieszenia i pokrowiec.

Jak dbać o matę do ćwiczeń?

Niezależnie od rodzaju tworzywa po każdym treningu należy przetrzeć matę wilgotną szmatką i pozostawić do wyschnięcia. W celu zachowania właściwej higieny raz w miesiącu konieczne jest również bardziej gruntowne czyszczenie. Maty wykonane z PCV przeważnie można prać w pralce. Pozostałe modele powinny być czyszczone wyłącznie ręcznie. Do gorącej wody można dodać niewielką ilość mydła lub kilka kropli olejku z drzewa herbacianego — to naturalny środek przeciwgrzybiczny i antybakteryjny. Doskonale sprawdzi się też ocet. W przypadku mat kauczukowych zaleca się korzystanie wyłącznie z odpowiednich sprejów do czyszczenia. Są one dostępne w dobrze zaopatrzonych siłowniach.

Praktyczna i wygodna mata to doskonała zachęta do ćwiczeń. Na efekty na pewno nie trzeba będzie długo czekać. Nie warto dłużej szukać wymówek, czas zadbać o kondycję!

Nadchodzące promocje