Rowery

Rowery

Podziel się

ZNAJDZIESZ NAS:
Więcej dowiesz się z naszego przewodnika

Rowery-poradnik Westwing

Rowery nie są sprzętem przeznaczonym tylko dla sportowców – przesiadają się na nie również modni mieszkańcy miast. W zatłoczonych metropoliach rower często jest bardziej praktycznym środkiem transportu niż samochód – można nim wszędzie dojechać nawet w godzinach szczytu i nie trzeba się martwić miejscem do parkowania. Rowery miejskie różnią się jednak od górskich czy szosowych – przed zakupem warto zastanowić się, do czego nowe „dwa kółka” mają służyć.

Dobry, markowy rower może wydawać się drogą inwestycją, trzeba jednak pamiętać, że cena przekłada się na jakość, a od niej zależy komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego lepiej zrezygnować z taniego roweru z supermarketu i wybrać się do profesjonalnego sklepu rowerowego lub kupić markowy rower online. Dzięki odpowiedniemu osprzętowi i wysokiej jakości wykończeniu rower będzie służył przez wiele lat, nie wymagając częstych i kosztownych napraw. Tańszym wyjściem jest zakup roweru używanego, trzeba jednak upewnić się, że jest on w dobrym stanie.

 

Jaki rodzaj roweru wybrać?

Istnieje wiele rodzajów rowerów, które dobrze sprawdzają się w różnych warunkach. Dlatego kupując rower, trzeba przede wszystkim zastanowić się nad tym, do czego ma on służyć – czy do jazdy miejskiej, czy turystycznej, a może do jazdy po górach?

Rowery górskie są najpopularniejszym modelem rowerów. Są przystosowane do jazdy w trudnych warunkach, po górzystym terenie – mają wzmocnione ramy i zwykle są wyposażone w amortyzatory przednie i tylne. Większość rowerów górskich ma stosunkowo niewielkie koła o średnicy 26 cali i grube opony terenowe, które zapewniają dobrą przyczepność i stabilność.

Rowery crossowe to rowery służące przede wszystkim do jazdy poza miastem. Sprawdzają się na nawierzchniach różnego rodzaju – można jeździć nimi zarówno po szosie, jak i po leśnych drogach. Mogą mieć nieco większe koła niż rowery górskie, zwykle o średnicy 28 cali, i są wyposażone w opony semi-slick lub terenowe, zapewniające odpowiednią przyczepność.

Rowery miejskie to ostatnio prawdziwy hit wśród mieszkańców wielkich miast. Mają one koła o średnicy 26-28 cali, dość wąskie i wyposażone w opony typu „slick” – cienkie i pozbawione bieżników, ale za to niestawiające oporu podczas jazdy. Służą do poruszania się po mieście – po ścieżkach rowerowych lub ulicach. Są nie tylko komfortowym środkiem transportu – dla wielu osób stanowią również modny dodatek, dlatego projektanci prześcigają się w tworzeniu naprawdę pięknych, stylowych modeli (rowery miejskie produkuje nawet Chanel!). Mniejsze modele sprawdzą się jako rowery dla dzieci.

Rowery szosowe (tak zwane kolarzówki) służą do jazdy sportowej po płaskiej nawierzchni. Mają bardzo duże koła o cienkim przekroju, wyposażone w opony typu „slick”. Charakterystyczny wygląd nadaje im również kierownica – tak zwany „baranek”. Rowery szosowe nie posiadają amortyzatorów i nie nadają się do jazdy po nierównej nawierzchni.

Osprzęt rowerowy

Najlepszej jakości rowery powinny być wyposażone w markowy osprzęt – przerzutki, hamulce, łańcuch i inne elementy mechaniczne. Obecnie 90% markowego osprzętu produkuje japońska firma Shimano, druga na rynku jest marka SRAM. Warto upewnić się, że elementy osprzętu pochodzą od jednego z tych producentów.

Każdy rower potrzebuje hamulców. W zwykłym rowerze miejskim wystarczą hamulce typu V-brake. Sprawdzą się również w rowerach crossowych, pod warunkiem że nie będą one nadmiernie eksploatowane. Tego rodzaju hamulce są skuteczne i proste w obsłudze, nie są jednak odporne na warunki atmosferyczne, takie jak deszcz lub śnieg. Dlatego wszyscy, którzy bardziej intensywnie jeżdżą na rowerze, powinni zdecydować się na dodatkowe hamulce tarczowe, które są bardzo skuteczne przy każdej pogodzie.

Amortyzatory są bardzo ważne w rowerach górskich i crossowych – zapewniają lepszą przyczepność kół do podłoża, co gwarantuje bezpieczną jazdę. Należy pamiętać, że wymagają regularnej pielęgnacji, dlatego lepiej zrezygnować z nich w rowerach miejskich, przeznaczonych do jazdy po równych powierzchniach. W tego typu rowerach amortyzatory nie poprawią znacząco komfortu jazdy, natomiast zwiększą ciężar roweru o co najmniej 1,5 kg.

Przerzutki ułatwiają jazdę po nierównym terenie, dlatego nie może obyć się bez nich żaden rower. Standardowo we wszystkich rodzajach rowerów instaluje się przerzutki przednie i tylnie, które łącznie dają od 18 do 30 możliwych ustawień. Liczba przerzutek jest szczególnie ważna w rowerach górskich i crossowych – w rowerach przeznaczonych do jazdy miejskiej można ograniczyć ją do minimum, niektóre modele wyposażone są jedynie w trzy przerzutki.

Rodzaje ramy rowerowej

Ważne jest również to, z jakiego materiału wykonana została rama – obecnie najlepsze rowery wyposażone są w ramę ze stali chromowo-molibdenowej, aluminium lub karbonu. Surowce te są wytrzymałe i lekkie, niestety ich jakość idzie w parze z ceną. Większość współcześnie produkowanych rowerów ma ramy aluminiowe, za surowiec przyszłości uznawany jest jednak karbon, który jest lekki i dobrze amortyzuje nierówności terenu.

Różnica między ramą damską a męską nie jest duża, dlatego wybór bywa zwykle uwarunkowany przyzwyczajeniami i wygodą. W mieście, gdzie trzeba często się zatrzymywać i zsiadać z roweru, zdecydowanie praktyczniejsza będzie damka. Osoby, które bardzo intensywnie jeżdżą po górach, powinny natomiast wybrać ramę męską, która zapewnia lepsze rozmieszczenie ciężaru, a tym samym lepszą równowagę i wytrzymałość sprzętu.

Odpowiedni rozmiar roweru

Kupując rower w sklepie, bardzo łatwo jest dobrać odpowiedni rozmiar. Wystarczy usiąść na siodełku i oprzeć nogę na pedale znajdującym się na dole. Noga powinna być tylko lekko ugięta w kolanie, prawie całkowicie wyprostowana. Jeśli nie jest to możliwe mimo regulacji wysokości siodełka, oznacza to, że rozmiar ramy jest niewłaściwy i trzeba wybrać inny model.

W sklepach internetowych najlepiej kupować modele już wypróbowane w zwykłym sklepie – można w ten sposób sporo zaoszczędzić. Trzeba jednak znać odpowiedni rozmiar ramy! Można go określić, wykonując prosty rachunek – długość nogi, mierzonej od podłogi do krocza, należy pomnożyć przez 0,57 dla roweru górskiego i 0,63 dla roweru miejskiego. Wynik to potrzebny rozmiar ramy.

Stylowy rower miejski

Rower miejski to nie tylko praktyczny środek transportu – to również modny dodatek dla wszystkich, którzy prowadzą zdrowy tryb życia. Dlatego wybierając rower miejski, warto zwrócić uwagę również na jego wygląd. Wiele firm łączy najwyższej jakości osprzęt i wykończenie roweru z jego pięknym wyglądem. Za jedne z najbardziej szykownych rowerów uchodzą te produkowane przez firmę Electra – z oferty marki można wybrać zarówno klasyczne modele, jak i kolorowe, odważne rowery dla wielbicieli interesującego designu.

Do pięknego roweru warto dobrać eleganckie dodatki – koszyk, pokrowiec na siodełko, blokadę kół i kask. Szczególną popularnością cieszą się koszyki wiklinowe, które nie są na stałe mocowane do kierownicy lub bagażnika – mogą służyć również jako praktyczne kosze na zakupy. Pokrowiec na siodełko to praktyczne akcesorium, które chroni siodełko przed deszczem. W ten sposób można uniknąć konieczności wycierana siodełka i zniszczenia materiału, z którego jest wykonane. Kask to warunek bezpieczeństwa, również dla rowerzystów poruszających się po mieście. Nie musi jednak być nudny i brzydki – warto zdecydować się na kolorowy, designerski model. Istnieją nawet kaski, które naśladują kapelusze!

Osoby, które z samochodu lub komunikacji miejskiej przesiądą się na rower, nigdy nie będą chciały z niego zrezygnować! Rower jest zdrowszy, tańszy, a w godzinach szczytu nierzadko szybszy niż inne środki transportu. Wiedzą o tym również celebryci – rowerami po mieście poruszają się między innymi Natalie Portman, Jessica Alba i Ellen Page, a w Polsce – Borys Szyc czy Julia Pietrucha. Warto dać się zainspirować modą na dwa koła i podróżować po mieście rowerem!

Nadchodzące promocje