Sztanga

Sztanga

Podziel się

ZNAJDZIESZ NAS:
Więcej dowiesz się z naszego przewodnika

Sztanga-poradnik Westwing

Ćwiczenia fizyczne pozwalają zachować piękną i szczupłą sylwetkę, ale także są bardzo ważne dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Niemal każdy sport powoduje, że w mózgu wydzielają się endorfiny, które potocznie zwane są hormonami szczęścia i to one sprawiają, że po treningu często ludzie czują się lepiej.

Warto uprawiać kilka dyscyplin sportowych, żeby ćwiczyć różne partie mięśni. Bardzo modne, również wśród kobiet, stały się ostatnio treningi siłowe. W wielu z nich wykorzystuje się ćwiczenia ze sztangą, które do tej pory kojarzone były raczej z męskimi sportami. Tymczasem trening siłowy daje szybsze efekty od klasycznego aerobiku i pozwala spalić maksymalną liczbę kalorii.

Czym jest sztanga?

Sztanga to sprzęt do ćwiczeń siłowych, które pomagają wyrzeźbić ciało. Składa się ona z gryfu, obciążników i zacisków. Gryf to stalowy drążek, na którym umieszcza się ciężary, a następnie zabezpiecza je zaciskami, żeby nie spadły podczas podnoszenia. Gryfy różnią się od siebie wagą, długością i kształtem. Drążek dla mężczyzn waży 20 kilogramów i ma ponad 2 metry długości, natomiast gryf kobiecy jest o około 10 centymetrów krótszy i waży 15 kilogramów.

Rodzaje gryfów

• Gryf prosty — używa się go głównie do ćwiczeń na klatkę piersiową i barki.
• Gryf łamany — ma powyginany kształt, który odciąża nadgarstki. Jest wykrzywiony pod kątem 30 lub 45 stopni od swojej osi, a im większe złamanie, tym większe obciążenie mięśni. Używa się go głównie do ćwiczenia bicepsów.
• Kratownica — jest to odmiana gryfu do ćwiczenia tricepsów.
• Hantla — to gryf krótki, na który zakłada się niewielkie ciężarki. Przy jego pomocy ćwiczy się biceps, triceps, przedramię barki oraz klatkę piersiową.

Obciążniki i zaciski

Obciążniki to stalowe krążki, które zakłada się na gryf po obu stronach. Ważne by obciążenie było takie samo, zarówno z lewej, jak i z prawej strony, żeby ciężar rozkładał się równomiernie. Krążki należy zakładać w kolejności od najcięższego do najlżejszego. Zwykle ich waga wynosi od 1 do 30 kilogramów. Oba zaciski ważą 5 kilogramów. W przypadku osób początkujących można zacząć ćwiczenia z samym drążkiem, a potem w miarę budowania formy, zwiększać obciążenie.

Ćwiczenia ze sztangą dla kobiet

Ćwiczenia z użyciem sztangi wzmacniają mięśnie i spalają kalorie. Wiele klubów fitness oferuje zajęcia, w których bardzo chętnie uczestniczą także kobiety, a ćwiczenia wykonuje się w rytm muzyki. Są to na przykład:
• Body Pump — trening wykorzystujący umiarkowane obciążenie przy dużej ilości powtórzeń. Zaczyna się od rozgrzewki z bardzo małymi ciężarkami, a w trakcie ćwiczeń obciążenie jest stopniowo zwiększane. Dzięki temu poprawia się kondycja i zostają spalane kalorie. Jednocześnie rzeźbią się mięśnie, co sprawia, że sylwetka staje się bardziej kształtna.
• Magic bar (Magiczna sztanga) to trening, który rozwija wszystkie partie mięśni. Polega na wykonywaniu przysiadów, wypadów, pompek i innych ćwiczeń ze sztangą w ręce lub na barkach. Bardzo ważne, aby w trakcie treningu zachować odpowiednią postawę: mieć wciągnięty brzuch oraz rozluźnione kolana, co zapobiegnie kontuzjom kręgosłupa.

Sztanga daje wiele możliwości treningowych zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet. Pięknie wyrzeźbione ciało jest celem większości ćwiczących osób, a trening siłowy gwarantuje jego osiągnięcie w stosunkowo krótkim czasie. Rozpoczynając przygodę z ćwiczeniami, należy je wykonywać w obecności instruktora.

Nadchodzące promocje