Dostęp do najlepszych marek do 70% taniej

Dwie kanapki z rozgniecionym awokado na białym balrzu na blacie

Awokado to owoc, który w ostatnich latach znacząco zyskał na popularności poprzez należenie go grupy tzw. superfoods. Superfoods, czyli super żywność to takie produkty, w których skład wchodzą wyjątkowo cenne składniki odżywcze dla naszego organizmu. A jeśli mówimy o super żywności, nie możemy pominąć tak wartościowego owocu, jakim jest awokado! Jest to bardzo smaczny dodatek do potraw, a w dodatku posiada wiele właściwości leczniczych i wartości odżywczych. Zastanawiasz się z czym połączyć awokado? Jakie są jego właściwości? Dodatkowo, przygotowaliśmy dla Ciebie kilka prostych przepisów, którymi możesz się zainspirować tworząc pyszne śniadanie, przystawki lub kanapki z awokado. Sprawdź sam!

Fakty o awokado

Awokado, czyli po polsku smaczliwka, to wprawdzie owoc tropikalny, który w polskiej kuchni zagościł stosunkowo niedawno, ale zebrał już sobie solidne grono wielbicieli i zwolenników. Warto poznać bliżej ten niesamowity owoc, dlatego też zebraliśmy 6 podstawowych faktów o awokado!

  1. Naturalnie awokado rośnie w klimacie tropikalnym na drzewach dorastających aż do 20 m wysokości i wyjątkowo długo dojrzewa: nawet od 6 do 8 miesięcy!
  2. Za wysoką wartość zdrowotną awokado odpowiadają 3 komponenty: fitosterole, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminy i mikroelementy.
  3. Jeden cały owoc dostarcza ok. 220 kcal.
  4. W awokado jest też dużo potasu (więcej niż w bananach), który reguluje ciśnienie krwi, czuwa nad prawidłową pracą serca, a także wpływa korzystnie na układ nerwowy.
  5. Awokado jest bogatym źródłem cynku, co może uchronić mężczyzn przed problemami z prostatą.
  6. Jeśli chcesz przyspieszyć proces dojrzewania awokado, należy umieścić owoc w papierowej torebce na 2-4 dni z bananem lub jabłkiem.

Kanapki z awokado: właściwości

Patrząc na wymienione wyżej fakty o awokado, powinien nasunąć Ci się jeden podstawowy wniosek – jest to niesamowicie zdrowy owoc! I będzie to bardzo słuszne stwierdzenie! Oprócz całej gamy witamin, awokado zawiera lekkostrawne tłuszcze, przez co pomaga wątrobie i przyczynia się do przyspieszenia metabolizmu. Co więcej, ktokolwiek ma problemy ze stanem zapalnym stawów — powinien obowiązkowo włączyć awokado do swojej codziennej diety! Masz problem z cukrzycą? Jedz awokado! Wykazuje ono działanie zapobiegające lub odwracające odporność insulinową, która jest jedną z przyczyn powstawania cukrzycy typu II.

Ty lub ktoś w Twojej rodzinie cierpi na miażdżyce, albo zmaga się z podwyższonym cholesterolem? W takiej sytuacji również awokado okazuje się zbawienne. Beta-sitosterol znajdujący się w jednonienasyconych tłuszczach pozwala obniżać poziom „złego” cholesterolu LDL i triglicerydów, natomiast wspiera prawidłowy poziom „dobrego” cholesterolu.

Awokado uzupełnia niedobory witaminy B9 we krwi. Jest to bardzo ważna właściwość ponieważ witamina B9 pozwala organizmowi wyprodukować serotoninę i noradrenaliny. Serotonina zapewnia spokojny sen oraz działa kojąco i uspokajająco, natomiast noradrenalina odpowiada za aktywność i dynamikę w ciągu dnia.

Pomysły na kanapki z awokado

Awokado ma wiele właściwości odżywczych samo w sobie, ale kiedy połączymy je z innymi produktami o wysokiej wartości odżywczej będą one działać synergistycznie, podnosząc wartość odżywczą posiłku.

Kanapki z awokado warto chociażby łączyć w koktajlach z natką pietruszki, jarmużem albo z pomarańczami ze względu na lepsze wchłanianie beta-karotenu, dzięki zawartości tłuszczu. Świetnie odnajdzie się wraz z pomidorami w formie lekkiej sałatki. Niemniej jednak, chyba zgodzisz się, że najlepszą i najłatwiejszą formą podania awokado będą kanapki!

Kanapka z awokado i jajkiem

Kanapka z jajkiem i awokado na błękitnym talerzu

Składniki:

  • Jajko
  • Połowa awokado
  • Kiełki rzodkiewki
  • Sól i pieprz
  • 2 kromki chleba razowego

Jest to klasyczna śniadaniowa propozycja. Zawiera tłuszcz i białko czyli idealny zestaw na początek dnia. Jajko ugotuj na twardo i pokrój na plasterki. Awokado wydrąż ze skórki i pokrój na cienkie plastry. Chleb posmaruj masłem. Połóż na nim jajko, awokado i kiełki. Dopraw do smaku sola i pieprzem.

Tost z awokado

Składniki:

  • Garść orzechów włoskich
  • 1 dojrzałe awokado
  • 2 kromki pełnoziarnistego chleba tostowego
  • Gruszka
  • Kawałek sera blue / gorgonzola
  • 2 łyżki miodu

To chyba nasze ulubione połączenie awokado! Na rozgrzaną patelnie wrzuć orzechy włoskie i praż je, do momentu gdy nabiorą złotego koloru. Rozgnieć awokado w misce. Dodaj sól, pieprz i wymieszaj. Chleb zapiecz w tosterze a następnie posmaruj tosty pastą z awokado, ułóż plastry gruszki i ser gorgonzola lub blue. Posyp całość prażonymi orzechami i skrop obficie miodem. Brzmi pysznie, prawda?

Guacamole

Salsa guacamole z białej miseczke na marmurowym blacie

Guacamole to najpopularniejsza meksykańska salsa! Idealnie nadaje się na kanapkę, tosta czy do zjedzenia z natchosami. Potrawa ta sprawdzi się na przyjęcia, romantyczną kolację i luźne spotkanie z przyjaciółmi.

Składniki:

  • 2 dojrzałe awokado
  • Sól i pieprz
  • Sok z połowy limonki
  • Pomidor
  • Papryczka chilli
  • Czosnek
  • Kolendra
  • Czerwona cebula

Awokado obierz ze skórki i wyjmij pestkę. Dokładnie rozgnieć je widelcem w misce, dodają sól, pieprz wraz z sokiem z limonki. Na sam koniec dodaj posiekaną cebulę, czosnek, papryczkę chilli, pomidora oraz świeżą kolendrę. Wymieszaj i… gotowe! Proste, prawda?

Zarejestruj się za darmo na Westwing, a otrzymasz codzienną dawkę inspiracji do każdego pomieszczenia oraz wyjątkowych ofert.