Dostęp do najlepszych marek do 70% taniej

Rowerek stacjonarny w nowoczesnym salonie

Spędzając czas w domu, nie musisz wyłączenie leżeć na kanapie, oglądać serial czy wypoczywać. Nasze cztery kąty to również świetne miejsce do ćwiczeń. Nie musisz już szukać wolnego okiena w swoim grafiku, aby iść na siłowię. Swoją przygodę ze sportem możesz rozpocząć nie wychodząc z domu poprzez zaaranżowanie siłowni w domu lub małego kącika do ćwiczeń! Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad, jak zaaranżować takie miejsce w domu i mieszkaniu oraz przedstawimy Ci kilka prostych ćwiczeń, które możesz bezproblemowo wykonać w domu! Dodatkowo, dowiesz się, co jest potrzebne,a by odbyć trening w domu!

Ruch to zdrowie, każdy Ci to powie

Brak ruchu i siedzący tryb życia niekorzystnie odbijają się na funkcjonowaniu organizmu człowieka. Jesteśmy w ciągłym biegu, ale niestety tylko mentalnie. Dlatego warto być aktywnym fizycznie, zadbać o swoją kondycję, by później cieszyć się wspaniałymi efektami. Bo sport to zdrowie! Dobry trening poprawia nasze samopoczucie – po wysiłku fizycznym, nasz organizm wytwarza endorfiny, które inaczej nazywane są hormonami szczęścia. Co więcej, sport umożliwia odstresowanie się po męczącym dniu w pracy. Dodaje pewności siebie, uczy odwagi i samodyscypliny.

Ale to nie koniec zalet uprawiania sportu! Dobry trening będzie miał zbawienny wpływ na Twój sen! Wysiłek fizyczny pozwala rozładowywać negatywne emocje. Poprawia jakość snu, dzięki czemu człowiek budzi się zrelaksowany i wypoczęty.

Ponadto sport poprawia krążenie, stabilizuje ciśnienie tętnicze i obniża poziom cholesterolu. Polepsza ukrwienie organów, dzięki czemu organizm jest lepiej zaopatrywany w składniki odżywcze. Zmniejsza ryzyko udaru mózgu czy zawału serca.

Trening w domu: plusy i minusy

Decydując się na zmianę swojego trybu życia i wdrażając do niego nieco więcej sportu, zastanawiamy się, która forma wysiłku fizycznego będzie dla nas odpowiednia. Często pada pytanie: trening w domu czy na siłowni?

Korzyścią z fitness clubu jest na pewno fakt, że ćwiczenia zespołowe mogą być bardzo przyjemne i motywujące. Na dobrej siłowni nie powinno brakować dobrej jakości sprzętu oraz kompetentnych, wykwalifikowanych trenerów i instruktorów, którzy w każdej chwili będą w stanie pomóc Ci i doradzić co do wykonywanych ćwiczeń. Dzięki temu unikniesz kontuzji ze względu na błędne ich wykonywanie.

Fragment pokoju na ćwiczeń z półką na sprzęt sportowy oraz plakatem motywacyjnym

Trening na siłowni ma więc jakieś wady? Będzie to przede wszystkim brak mobilizacji, by w ogóle na tę siłownię pójść oraz nieuniknione porównywanie się z osobami wokół. Niestety niekiedy fitness club to też pokaz sportowych sylwetek, które nie zawsze muszą być motywatorem do podjęcia działań. Ponadto to niestety kolejny wydatek, który musisz umieścić w swoim miesięcznym budżecie.

Jakie zatem są plusy przemawiające za treningiem w domu? Będzie to przede wszystkim oszczędność czasu. Coraz większa ilość obowiązków zawodowych i rodzinnych, może nie pozwalać na znalezienie dodatkowo czasu na dojazd na siłkę i same ćwiczenia, dlatego trening w domowym zaciszu będzie wygodnym rozwiązaniem. Dodatkowo, możesz ćwiczyć o każdej porze! Nie musisz doliczać czasu przejazdu z i na siłownię – rozkładasz matę i działasz! Trening w domu to także więcej pieniędzy w portfelu.

Co jest niezbędne, aby móc ćwiczyć z domu?

Ciemna mata do ćwiczeń z przyborami leżąca na drewnianej podłodze

O posiadaniu własnej, domowej siłowni marzy wiele osób. Ta idea może się ziścić i to niekoniecznie przy bardzo wysokich nakładach finansowych. Przygotowaliśmy listę rzeczy, którą będziesz potrzebować by wykonać trening w domu!

  • Mata treningowa
  • Hantle
  • Guma
  • Skakanka
  • Hula hop
  • Odpowiedni strój i obuwie
  • Butelka na wodą
  • Ręcznik

Gdy już skompletujesz niezbędne wyposażenie, czas zadbać o przestrzeń do ćwiczeń. Jak ją zaaranżować?

Aranżacja pomieszczenia bądź kącika do ćwiczeń

Gdy myślisz o tym, gdzie urządzić miejsce do ćwiczeń, weź pod uwagę dwie rzeczy. Po pierwsze, wielkość Twojego domu lub mieszkania,a po drugie, Twoje realne potrzeby. Jeśli dysponujesz naprawdę dużym metrażem, możesz z łatwością wydzielić oddzielne pomieszczenie, które przekształcisz w prywatną siłownię.

Jeśli jednak dysponujesz ograniczonymi możliwościami na trening w domu, musisz trochę pokombinować. Do ćwiczeń potrzebna jest swoboda ruchu. W sypialni, pokoju, łazience jest zwykle mnóstwo przedmiotów, które ją ograniczają. Zwróć uwagę na to, że do solidnych ćwiczeń zakładasz buty sportowe. Podłoga w miejscu, w którym ćwiczysz, powinna być więc wytrzymała i odporna na uderzenia.

Trening w domu: przykładowe ćwiczenia

Przed każdym treningiem, bardzo ważna jest rozgrzewka! Pomoże ona uniknąć kontuzji i przygotuje organizm do wzmożonego wysiłku. Możesz wykonać kilkanaście pajacyków, skłonów tułowia, kilkusekundowy bieg w miejscu oraz skipy.

Przykładowy trening w domu

  1. Pompki klasyczne

    2 serie po 10 powtórzeń, 30 sekund przerwy między seriami

  2. Przysiady z rękami za głową

    3 serie po 20 powtórzeń

  3. Bieg bokserski

    W tym ćwiczeniu angażujemy mięśnie czworogłowe uda, skośny i naramienny.
    45 sekund, 3 serie

  4. Skośne spięcia brzucha

    Połóż się na plecach, nogi zegnij w kolanach, stopy ułóż na ziemi, a ręce za głową, na karku. Unieś głowę i górę tułowia w taki sposób, by prawym łokciem dotknąć lewego kolana, wróć i wykonaj ten sam ruch na drugą stronę.
    4 serie po 10 powtórzeń

  5. Hip Bridge – unoszenie bioder w leżeniu na plecach

    3 serie po 15 powtórzeń

  6. Plank

    Napnij mocno mięśnie brzucha i całe ciało, pilnuj, by tworzyło prostą linię. Plank najlepiej wykonywać przy lustrze, by kontrolować swoją sylwetkę. Wykonuj to ćwiczenie przez 45 sekund.

Pamiętaj, że po każdym treningu również należy trochę porozciągać ciało. Oprócz klasycznego treningu możesz spróbować swoich sił w jodze! W sieci dostępna jest cała masa filmów i treningów online umożliwiających ćwiczenie jogi w domu. Potrzebujesz jedynie maty i uporządkowanej, spokojnej przestrzeni. Do dzieła!

Trening w domu: co zrobić po?

Optymalna liczba treningów siłowych bez sprzętu to 4 razy w tygodniu. Nie przeciąża to organizmu i daje mięśniom odpowiedni czas na regenerację. Jednak jest to zalecenie uniwersalne, jeśli większość dnia spędzasz siedząc przed komputerem, z powodzeniem możesz wykonywać 5 takich treningów w tygodniu. Jeżeli natomiast Twój tryb życia jest bardzo aktywny – zmniejsz ilość treningów siłowych do 3.

Regularna aktywność fizyczna doprowadza do tego, że mięśnie kurczą się i naprężają. Konsekwencją tego jest ich skracanie, a stąd już tylko krok do nieprawidłowej pracy mięśni, bólu i dokuczliwych dolegliwości. Na dodatek kurczące się mięśnie źle wpływają na postawę ciała. Dlatego tak ważne jest, by zadbać o odpowiednie rozciąganie! Stretching po treningu ma naprawdę wiele zalet. Ponadto robiąc stretching zapobiegamy urazom i kontuzjom!

Przekonaliśmy Cię i zacząłeś już planować swój trening w domu? A może nadal szukasz pomysłów, co można robić w domu? Zajrzyj na Westwing po więcej porad i bądź na bieżąco z naszymi ofertami!