Odżywianie

Jeśli chcesz sprostać wyzwaniom dnia codziennego, czuć się dobrze w swoim ciele i cieszyć się życiem, pomyśl o tym, co jesz. Czy dostarczasz organizowmi potrzebnych mu składników odżywczych? Czy pijesz odpowiednio dużo wody? Czy na Twoim talerzu znajdują się niskoprzetworzone składniki? Nasze zdrowie i samopoczucie jest ściśle powiązane z tym, co i jak jemy. Nie piszemy tu o dietach cud ani o magicznych sztuczkach na odchudzanie. Skupiamy się na poztywnych nawykach żywieniowych i wskazówkach jak zdrowo jeść, nie rezygnując ze smacznych posiłków.

,,Przyjemność brzucha jest podstawą i korzeniem wszelkiego dobra.”
– Mahatma Gandhi –

kombucha w słoiku i w szklance z lodem

Kombucha (kombucza): poznaj moc superfood z Japonii

słoik miodu z drewnianą łyżką w środku

Miód manuka – poznaj jego właściwości i wpływ na zdrowie

kefir nalewany do szklanki

Kefir – na co pomaga, z czym go pić i jak zrobić?

guarana z bliska wśród liści

Guarana: ta brazylijska roślina stawia na nogi lepiej niż kawa

jarmuż w białej misce na białym stole

Jarmuż, jakie ma właściwości idlaczego warto go jeść?

matcha rozpuszczona w wodzie w miseczce, a obok mieszadełko

Japońska matcha - wszystko co musisz wiedzieć!

miska z nasionami chia

Nasiona chia - poznaj ich wyjątkowe właściwości

koktajle z alg i jagód w butelkach ze słomkami

Algi – dlaczego warto je jeść i czym jest to superfoods?

biała komosa ryżowa w czarnej misce i drewnianą łyżką w środku

Komosa ryżowa - czym jest i czemu zawdzięcza swój sukces?

sproszkowane jagody acai na łyżeczce

Jagody acai – poznaj tropikalne superfood

jagody goji na serze

Jagody goji - pyszny i zdrowy dodatek do potraw!

warzywa i owoce, a obok soki w szklanych butelkach

Dlaczego warto pić soki warzywne? Poznaj nasze przepisy

Ajurweda - kolorowe przyprawy na łyżeczkach

Ajurweda – czym jest i jak może Ci pomóc?

Ręka trzymająca miarę

Post przerywany: na czym polega dieta okienkowa 8/16?

szkalnka wody na tle ściany w kolorze łososiowym

Japońska dieta wodna - poznaj zasady i możliwe efekty!

Wegańska wielkanoc z Królikiem na stole między sokami z marchwi

Wegańska Wielkanoc: pomysły na jej organizację i przepisy

Biała kuchnia z drewnianym blatem na którym leży niebieska zastawa oraz roślina

Zdrowe desery: 10 pomysłów dla małych i dużych

Wiele rodzajów warzyw ułożonych na blacie oraz misce

Dieta roślinna: wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Zbliżenie na talerz z owocami oraz dzbanek z zielonym smoothie

Zdrowe żywienie i zdrowy tryb życia: od czego zacząć?

Kurkuma

Złote mleko: przepis na mleko z kurkumą i przyprawami

Owoce w drewnianej skrzynce

Superfoods w codziennej diecie

Smoothie bowl podane na pastelowych talerzach

Smoothie bowl: 6 przepisów na śniadanie z Instagrama

Pokrzywa w doniczce

8 właściwości pokrzywy: poznaj polski superfood!

Owoce ułożone na blacie

19 wskazówek na to, jak wzmocnić odporność

Biały talerz w kuchni z drewnianym blatem, obok ceramicznego dzbanka z drewnianymi łyżkami oraz warzywami na desce

Przepisy bezglutenowe: 9 smacznych pomysłów

Dwie kanapki z rozgniecionym awokado na białym balrzu na blacie

Kanapki z awokado: 10 pomysłów na trendy food

Sałata oraz pomidory umieszczona w plastikowym pudełku na stole,

Dieta wegetariańska od A do Z

Słoiczek z kurkumą na czarnym blacie

8 właściwości kurkumy: poznaj świętą przyprawę Indii

Szklanka z zielonym sokiem stojąca obok drewnianej deski z owocami oraz oregano w doniczce

6 najprostszych przepisów na smoothie

Korzeń imbiru na szarym blacie

Właściwości imbiru: poznaj moc tej przyprawy

Poziom dobrego samopoczucia zależy zarówno od naszego ciała jak i psychiki. Dlatego tak ważne jest, aby dążyć do równowagi tych dwóch sfer. Żyjąc w czasach kultu szczupłego, wysportowanego ciała, zapominamy, że piękno może mieć wiele wersji. Warto pamiętać, że każdy z nas jest inny. Inne jest jego ciało, historia, potrzeby i styl życia. W różnorodoności jest siła i piękno! Bądźmy dla siebie bardziej życzliwi i z większą czułością podchodźmy do naszego ciała i psychiki. Jedzenie to również sposób na zadbanie o siebie. Odżywcze jedzenie jest dla nas jak paliwo napędzające nas do pozytywnych działań, dlatego warto poświęcić chwilę uwagi temu, co trafia na nasz talerz.

Prawidłowe odżywianie to filar naszego samopoczucia

Dbanie o nasze zdrowie oraz prawidłowe i zbilansowane odżywaienie się jest jednym z filarów naszego zdrowego stylu życia. Co to oznacza w praktyce? Trudno odpowiedzieć w jednym zdaniu, bo na zbilansowaną dietę składa się wiele czynników. Nardowowe Centrum Edukacji Żywieniowej wyróżnia 6 z nich.

  1. Regularne spożywane posiłków.
  2. Wybieranie produktów zbożowych, w szczególności tych pełnoziarnistych.
  3. Spożywanie warzyw i owoców. Jednak pamiętajmy o właściwych proporcjach: ¾ warzyw i ¼ owoców.
  4. Ograniczenie spożycia mięsa oraz tłuszczów zwierzących.
  5. Unikanie cukru oraz nadmiernej ilości soli i zastępowanie ich przyprawami takimi jak kurkuma czy imbir.
  6. Piciu co najmniej 1,5 litra wody dziennie.

Uff, wydaje się sporo, jednak ich wprowadzenie nie jest takie trudne jak się wydaje. Zacznij swoją drogę małymi krokami, ale i tak już będziesz bliżej celu do dobrego zdrowia.

Zdrowe i smaczne odżywianie

Zdrowa dieta to nie głodówka, ani mdłe dania. Zdrowy talerz, to kolorowy talerz. Po zjedzeniu odżywczych posiłków mamy więcej energii do działania i czujemy się lekko, bo organizm nie zużywa jej na trawienie. Jeśli nie wiesz od czego zacząć, spróbuj wprowadzić do jadłospisu więcej zdrowych alternatyw. Wybieraj pełnoziarniste makarony, ryż i kasze. Krem orzechowy zrób z awokado, babanów i gorzkiego kakao. Na śniadanie wybij owocowo-warzywny kotajl lub zjedz owsiankę. Jako przekąskę do pracy zabierz orzechy, owoce lub pokrojone marchewki. Zamiast tradycyjnej pizzy wybierz tę z mąki pełoziarnistej. Pamiętej też, że zdrowe odżywianie zaczyna się od picia dużej ilości wody. Nawodniony organzim czuje się lepiej!