Dostęp do najlepszych marek do 70% taniej

Dostęp do najlepszych marek do 70% taniej

Pościel z napisem "All you need is sleep"

Spokojny, życiodajny sen to podstawa zdrowia, dobrego samopoczucia i wydajności. Wbrew pozorom, nie tylko jego długość ma znaczenie. Ogromny wpływ na nasze funkcjonowanie mają również jego warunki! Chcąc zapewnić sobie idealny klimat do zasłużonego odpoczynku, musisz się zatroszczyć, aby w sypialni panowała odpowiednia wilgotność czy temperatura do spania – cóż jednak kryje się pod tymi sformułowaniami? W naszym poradniku podpowiemy Ci, jak zadbasz o swój sen i jakimi sztuczkami dopasujesz temperaturę do swoich potrzeb. Nadchodzi porządny wypoczynek! Zaczynajmy!

Jaka temperatura do spania jest odpowiednia?

W tej materii nie ma jednakowego przepisu na sukces, ponieważ każdy z nas odczuwa ciepło i zimno nieco inaczej i ma inne wymagania. Tam, gdzie jedna osoba drży otulona kocem, zawsze znajdzie się jakiś śmiałek przechadzający się w krótkim rękawku i spodenkach. Mimo to udowodniono, że życiodajnemu snu sprzyjają nieco niższe temperatury – to w nocy rozpoczyna się proces gojenia i regeneracji strudzonego organizmu, a ciało wyłącza niektóre funkcje narządów i obniża swoją temperaturę. Ta w pomieszczeniu powinna pójść więc nieco w dół!

Wysokie temperatury mogą przeszkadzać

Unikaj nadmiernego ogrzewania! Nie chodzi tylko o samą temperaturę – grzejniki wysuszają powietrze w pomieszczeniu, tym samym nadwyrężając błony śluzowe jamy ustnej i nosa, często powodując infekcje górnych dróg oddechowych. Nie musimy chyba tłumaczyć, że zbyt gorąca temperatura nie sprzyja snu – sam wiesz, jak ciężko jest zasnąć w upalne letnie wieczory.

Niższa temperatura poprawia sen

Zmniejszenie temperatury pomaga, jednak nie popadajmy w skrajności – zarówno zbyt wysoka, jak i zbyt niska może uniemożliwić nam komfortowy sen. Idealna temperatura do spania to ta mieszcząca się w zakresie 16 – 19 stopni Celsjusza – zapewnia ona wiele korzyści! Gdy pomieszczenie się ochłodzi, spadnie również temperatura naszego ciała. To, by zrekompensować sobie straty energetyczne, zużyje więcej kalorii – a Ty stracisz wagę podczas snu! Pamiętajmy jednak, że wraz z wiekiem nasze wymagania cieplne mogą się zmieniać – wśród starszych ludzi optymalną temperaturą będzie około 20 stopni Celsjusza.

Temperatura do spania: stwórz idealny klimat w sypialni

Wentylacja – to słowo klucz w przypadku unikania pleśni i spokojnego snu. Wymarzoną sytuacją byłoby wietrzenie pomieszczeń kilka razy dziennie, by zużyte, ciężkie powietrze zostało wymienione na nowe – jeśli to niemożliwe, warto przewietrzyć choćby przed pójściem spać – zapewni nam to odpowiednio dużo tlenu na całą noc. To najlepszy sposób na wspomaganie procesów regeneracyjnych.

Wilgotność powietrza również odgrywa dużą rolę w kreowaniu idealnego klimatu sypialni. Nie powinna przekraczać sześćdziesięciu procent! Nadmiar wilgoci prowadzić może do powstawania pleśni, a jej zarodniki powodują problemy z oddychaniem, bóle głowy czy nawet alergie.

  • Niższa wilgotność powietrza: Zadbasz o nią dzięki codziennej wentylacji i odpowiedniemu ogrzewaniu – jeśli wilgotność jest zbyt wysoka, należy podkręcić temperaturę. Możesz także ustawić miskę pełną soli w kluczowym miejscu Twojego mieszkania, która skutecznie usunie wilgoć z powietrza. Pamiętaj, że im więcej osób śpi w danym pokoju, tym bardziej narażasz się na zwiększoną wilgotność!
  • Większa wilgotność powietrza: Zmierz wilgotność powietrza w pomieszczeniu. Jeśli zmierzona wartość rano jest niższa niż wieczorem, nawilżenie powietrza może być koniecznością. Spokojnie, jest na to domowy sposób! Postaw miskę z wodą na całą noc na ziemi w miejscu, w którym dobrze cyrkuluje powietrze. Połóż również mokre ręczniki na grzejnikach.

Optymalna temperatura w sypialni w zimie

Oprócz kontroli wilgotności w domu należy zadbać również o odpowiednią temperaturę – z akapitów wyżej dowiedziałeś się już, dlaczego warto to robić. Bez obaw! Mamy kilka trików i produktów, które pomagają zadbać o optymalną temperaturę w sypialni.

Mroźną zimą nie ma nic lepszego niż przytulanie się w ciepłym łóżku – szczególnie gdy na zewnątrz zawierucha! Sami jesteśmy idealnym grzejnikami, więc należy unikać dodatkowego ogrzewania. Najlepiej ustawić termostat czy kaloryfer na noc na temperaturę około 16 stopni Celsjusza. Zapewnia to nie tylko optymalną temperaturę do spania, ale także zmniejsza koszty ogrzewania!

Wyposaż się również w odpowiednią kołdrę, dopasowaną do Twoich indywidualnych potrzeb cieplnych. Podstawowa zasada: im więcej puchu, tym cieplej! Wysokiej jakości materiały zapewniają odpowiednią cyrkulację powietrza, usuwają nadmiar ciepła i likwidują problem pocenia się. Dostosuj piżamę do pory roku! Przytulne materiały, takie jak flanela, polar czy bawełna zapewniają niezawodne ciepło. Na jedwab przyjdzie czas latem!

Optymalna temperatura do spania w lecie

Biała sypialnia z naturalną pościelą

Choć może się to wydawać nieprawdopodobne, w lecie również konieczny jest wybór odpowiedniej kołdry. Cienkie, lekkie kołdry ułatwią Ci zaśnięcie w upalne wieczory i nie pozwolą zmarznąć podczas porannej bryzy. Jeśli mierzysz się z nieopisanym gorącem, może Twój wybór padnie na cienką, lnianą narzutę – w środku lata możesz nawet zwilżyć ją letnią wodą! To zdecydowanie odświeża i zapewnia spokojniejszy sen. Zwróć uwagę na piżamy z naturalnych materiałów, które gwarantują dobrą wymianę powietrza – na przykład ze wspomnianego wyżej jedwabiu!

Temperatura do spania w pokoju dziecięcym

Pokój dla niemowlaka z łożeczkiem, fotelem i różnymi dekoracjami

„Śpij kochany, śpij!”, jak śpiewała polska wokalistka Kayah. Nie dodała co prawda nic o odpowiednim klimacie sypialni, ale wiemy, że na pewno miała to na myśli! By zapewnić jak najlepsze warunki snu dla naszych najmłodszych – niemowląt i małych dzieci, tak jak w przypadku dorosłych – konieczna będzie odpowiednia temperatura. Ponownie można przyjąć tu zasadę, że niższe temperatury podczas snu są korzystniejsze, jednak pamiętajmy, że pokój dziecięcy nie powinien być zbyt zimny! Chłodne powietrze prowadzi do nadmiernego napięcia mięśni u najmłodszych, powinniśmy unikać również zimnych stóp, mogących być źródłem częstych przeziębień. Regularnie sprawdzaj temperaturę pokoju swoich dzieci – pamiętaj, że zbyt wysoka temperatura i związane z nią przegrzanie może być bardzo szkodliwe, szczególnie dla najmłodszych! 

Zakupy z krainy snu: kołdry

By dobrze przygotować się na mroźną zimę, konieczna będzie odpowiednia kołdra. Im więcej zawierać będzie puchu, tym więcej ciepła odda zimową porą – sprawdź więc sam, jakie są Twoje potrzebny cieplne, by wybrać tę idealną! Luksusowe kołdry osiągają nawet do 100 procent zawartości puchu! Jeśli jednak nie jesteś ciepłolubem, lepszym wyborem będzie produkt z zawartością piór.

Praktycznym rozwiązaniem jest kołdra całoroczna – można elastycznie dostosowywać ją do potrzeb grzewczych w każdej porze roku. Składa się z letniej i zimowej warstwy, którą z łatwością złączysz i rozłączysz za pomocą zatrzasków czy guzików. W niej również zwróć uwagę na zawartość puchu i piór!

Nie zapominajmy o poduszkach! Wybierając je, zwróćmy raczej uwagę na te z wypełnieniem piórkowym. W przeciwieństwie do puchu, pióra nie mają działania rozgrzewającego i pozwolą nam cieszyć się rześkością przez całą noc.

Naturalna pościel na zdrowy sen

Jeśli chcesz spokojnie i komfortowo spać, wybieraj tylko pościel z naturalnych materiałów. Na zimę wybierz cienką flanelę, a na lato bawełnę satynową, która będzie Cię delikatnie chłodzić. Idealnym materiałem pościelowym jest też len, który wykazuje właściwości antyalergiczne i termoregulacyjne. W zimie pozwala utrzymać optymalną tempertaurę, a w upalne lato daje przejmne uczucie chłodu i absorbuje wilgoć. Len jest przewiewny, ale też trwały, dzięki czemu posłuży Ci przez lata, zapewni zdrowy sen i dobre poranki.

Wiesz już, jak dostosować sypialnię dla nawet najbardziej wymagających śpiochów. Idealna temperatura do spania i wilgotność powietrza zapewni Tobie i Twoim najbliższym spokojny, regeneracyjny sen. Czas otulić się w nową, puszystą kołdrę i oddać błogiemu relaksowi!